Erhvervsmægler: "Jeg udlever mine kreative drømme"

Efter at have skabt solide resultater med at formidle lejemål i Danmark, forsøger Lokalebasen.dk nu at gøre det samme i udlandet – i første omgang Norge. Adm. direktør Jakob Dalhoff har det meste af sin karriere ellers beskæftiget sig med køb og salg af ejendomme. Men det trak mere at være iværksætter.

Lokalebasen.dk har udarbejdet en ny statistik, der viser, at langt flere erhvervslokaler end hidtil antaget står tomme. Her ses bestyrelsesformand Jakob Dalhoff. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Det sker ikke så tit, at selskaber i den danske ejendomsbranche etablerer sig i udlandet – i hvert fald ikke med henblik på at servicere udenlandske kunder. Men det skete i forrige uge, hvor Lokalebasen.dk etablerede sig i Norge. Under søsterselskabets navn, MatchOffice, vil man bringe lejere og udlejere sammen, ligesom man har gjort det i Danmark siden 2008.

Jakob Dalhoff står som adm. direktør i spidsen for tiltaget, og han fortæller, at etableringen i Norge kun er første skridt for det ambitiøse selskab.

»Vi åbner også snart i Polen, og efter sommer åbner vi i Tyskland, Østrig og den tysktalende del af Schweiz,« fortæller han.

Jakob Dalhoff har beskæftiget sig med ejendomme stort set hele sit voksne liv. På CBS skrev han speciale om investering i udlejningsejendomme i 2001, og efter et par år som ansat erhvervsmægler valgte han at stifte sit eget selskab – DN Erhverv. I 2004 var han også med til at åbne MatchOffice, der oprindeligt formidlede kontorlejemål, men som i dag på dansk grund kun beskæftiger sig med pladser i kontorhoteller.

Lejemarkedet lægger i høj grad op til at benytte og forfine databaser på internettet, og efterhånden så Jakob Dalhoff sine aktiviteter gå i to retninger: Den traditionelle rolle som talstærk analytiker på ejendomsmarkedet, og den mere tekniske opgave med at være pioner inden for it-systemer. Han valgte at fokusere på det sidste, og i 2013 solgte han resten af sit ejerskab i DN Erhverv.

»Det var ikke, fordi jeg var træt af at være rådgiver på køb og salg af ejendomme. Men på et tidspunkt skal man gøre op med sig selv, hvad man vil, og jeg valgte altså at prøve noget andet. Jeg får mulighed for at udleve mine kreative drømme. Der er en skabertrang i mig, og det er supersjovt at få lov til at være med til at udvikle en it-virksomhed. Hele det miljø er fascinerende, og det er en helt anden verden end den, jeg kom fra,« siger Jakob Dalhoff, der er helt med på, at det nok er sjovt at være it-iværksætter – men også noget, man skal slide for.

De hårdeste år bliver de førstkommende. Man bliver ikke uden videre den foretrukne database i Norge, og man gør det endnu mindre i Polen og Tyskland. Lokalebasen.dk forventer, at der går et par år, før man har overskud på de nyere markeder.

»Havde det været nemt, havde der nok været andre, der havde gjort det. Jeg regner heller ikke med at få succes på alle markeder,« siger Jakob Dalhoff.

Kommer der overskud i udlandet, kan fortjenesten til gengæld blive stor. Sådan er det for it-selskaber, for hvem den største omkostning går til at udvikle systemerne. Når de først er udviklet, er fortjenesten pr. ny kunde meget højere. Jakob Dalhoff er også så optaget af det, at han bruger en god del af sin fritid på andre og mindre it-projekter.