Erhvervslivet vil lægge digital plan for Danmark

Dansk Industri samler 16 topchefer fra alle brancher for at skubbe på digitaliseringen og få Danmark frem i bussen.

Danske virksomheder skal være bedre til at bruge den nye teknologi til at udvikle sig og skabe forretning, mener Dansk Industri. Arkivfoto: Iris/Scanpix Fold sammen
Læs mere

En række af de store, danske virksomheder går nu på tværs af brancher sammen under Dansk Industris vinger for at lægge en konkret plan for, hvordan Danmark kan bruge de teknologiske muligheder og digitalisering til at rykke frem i verdensbussen.

Det nye virksomhedspanel er blevet sat sammen af 16 topledere fra blandt andet Grundfos, Danfoss, Danske Bank, Vestas, Microsoft, Google og Falcon Social med koncernchef i IT-koncernen EG, Leif Vestergaard, som formand. Panelet skal komme med anbefalinger til både virksomhederne selv og til politikerne.

Der bliver dermed tale om endnu et konkret idekatalog oven i de tidligere, som først Produktivitetskommissionen og siden den digitale vækstplan, som den tidligere regerings IKT-Vækstteam i januar 2014 afleverede, og som i december 2014 delvis blev en del af regeringens samlede vækstplan for Danmark.

Fra alle sider skubbes der på for at få virksomhederne til at tage digitaliseringen til sig og udnytte de teknologiske muligheder inden for alle brancher, som kan sikre hurtigere overblik, hurtigere ideudvikling og dermed skabe vækst og eksportmuligheder.

Dansk Industri, hvis brancheorganisation for IT- og televirksomheder, DI Digital (tidligere ITEK), også har fremlagt sin egen køreplan sammen med en række store organisationer og forbund, håber med sit nyeste initiativ at få sat mere skub i udviklingen og større fokus på nødvendigheden af at gøre noget.

Administrerende direktør Karsten Dybvad peger - som mange før ham - på, at virksomhederne i dag ikke nødvendigvis bliver angrebet af traditionelle konkurrenter men kan opleve, at andre, der bruger ny teknologi, i rekordfart kan rykke ind på det, som man troede, var ens eget område. Det omstridte, amerikanske privattaxiselskab Uber er et eksempel på, hvordan tingene lynhurtigt ændrer sig.

»Danmark skal være et digitalt fyrtårn. Vi er et af verdens dyreste samfund at leve og drive virksomhed i. Derfor kan vi også kun konkurrere, hvis vi er blandt de mest produktive i verden. Og her er digitaliseringen blevet en grundlæggende game changer, der giver mulighed for at tage nogle massive hop fremad i produktivitet. Det gør digitalisering til et helt afgørende konkurrenceparameter for Danmark. Hvis vi går forrest, er det os, der får jobbene. Hvis ikke, bliver vi kørt bagud,« siger han i forbindelse med udpegelsen af det nye panel, som han også selv deltager i.

Læs mere