Erhvervslivet vil have flere penge til busser og tog

Dansk Erhverv efterspørger investeringer i den kollektive trafik i byerne. Enhedslisten jubler. Transportministeren mener, regeringen er på rette vej, mens Venstre vil satse mere på asfalt end busser.

Foto: Torben Christensen.
Læs mere
Fold sammen

Flere metrolinjer, flere letbaner, flere busser og tog.

Politikerne bør investere massivt i den kollektive trafik i de større byer. Opfordringen kommer fra erhvervsorganisationen Dansk Erhverv på baggrund af en dugfrisk analyse, der viser, at mange bruger markant længere tid på at komme fra A til B, hvis de tager bussen frem for Berlingoen. Syv ud af ti oplever, at transporttiden fra bopælen til nærmeste bycentrum er længere med den kollektive trafik end med bilen.

Løsningen er ikke, at folk dropper bussen og i stedet køber en bil, mener chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk fra Dansk Erhverv.

»I byerne kan vi ikke bare sige, at alle skal have en bil. Den går ikke, fordi så kan vi simpelthen ikke være i byerne. Vores konklusion er, at vi må opgradere den kollektive trafik, hvor det giver mening - det vil sige i byområderne. Derudover må vi sørge for at indrette vores samfund, så de, der bor på landet, har mulighed for at have bil,« siger han og uddyber:

»Vores pointe er, at man bør fokusere på pendlertrafikken ind og ud af byerne. At den bliver så god som overhovedet muligt.«

Hos Enhedslisten modtages opfordringen fra erhvervsorganisationen med begejstring.

»Vi glæder os helt vildt over, at en organisation som Dansk Erhverv bakker op om investeringer i kollektiv trafik,« siger trafikordfører Henning Hyllested (Ø).

»Der er brug for, at alle bakker op omkring kravet om fortsat massive investeringer i kollektiv trafik. Vi er kommet langt i denne valgperiode, men vi skal videre, og det kan stadig bliver meget bedre,« siger han.

Transportminister Magnus Heunicke (S) er enig i, at man i denne valgperiode har taget hånd om udfordringerne, men der er behov for yderligere skridt.

»Analysen må være en øjenåbner for alle. Det her må og skal vi kunne gøre bedre. Præcis derfor har regeringen sat ind med konkrete investeringer i den kollektive trafik,« siger han i en skriftlig kommentar til Berlingske Nyhedsbureau.

Han påpeger, at regeringen har brugt meget krudt på at gøre noget ved netop transporttiden.

»Med Togfonden DK og timemodellen på jernbanen især. Og med Togfonden DK giver vi i de kommende år jernbanen et historisk løft, med signalprogrammet rydder vi en stor årsag til togforsinkelser af vejen, og med den nye DSB-kontrakt skaber vi højere kvalitet og mere service på skinnerne,« siger Magnus Heunicke og uddyber:

»Samtidig får vi mere metro i hovedstaden, landets fire store byer får helt nye letbaner, der skabes bedre fremkommelighed for busser, og mange steder i landet er der sat penge af til bedre forhold for cyklister.«

Hos Venstre deler man ønsket om at forkorte transporttiden, men partiet er ikke klar til at investere massivt i kollektiv transport.

»Her på den korte bane står der veje på dagsordenen hos os. Vi har en masse hængepartier, når det gælder vejnettet, og dem skal vi have løst. Vi har haft nogle år, hvor vi har brugt rigtig mange penge på den kollektive trafik, og det har været nødvendigt, men de kommende år er det vejenes tur,« siger transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Han mener, at politikere og organisationer skal blande sig uden om folks valg af transportform.

»Den enkelte skal selv vælge, om vedkommende har lyst til at tage bilen eller den kollektive trafik«.