Erhvervslivet klar til IP-telefoni applikationer

Tendens. Det danske IP telefoni marked til erhvervslivet vil fremover handle om applikationer og i mindre grad besparelser, vurderer IDC.

For det danske erhvervsliv har ip-telefoni indtil videre stort set kun handlet om besparelser på minutpriser og konsolidering af netværk.

Det er dog ikke alle virksomheder, der har fået den slags gevinster ud af teknologien. Kun virksomheder med særlige karakteristika såsom mange geografisk adskilte enheder og meget intern trafik, har oplevet besparelser. Men nu kommer næste fase og den indebærer applikationer, vurderer analyseinstituttet IDC. - For at få næste fase i gang skal leverandører af IP telefoni fokusere på applikationsniveauet, da de potentielle besparelser på IP telefoni for den resterende del af virksomhederne formentlig ikke er høje nok til alene at kunne retfærdiggøre investeringen, forklarer Brian Troelsen, senioranalytiker hos IDC Nordic.

Fokus på simple applikationerIDC forudser, at erhvervskunder i første omgang vil fokusere på de mest simple funktionaliteter som f.eks. konferencekald, integration med desktoppen og presence services (funktioner hvormed man kan se, om vedkommende man ringer til, er til stede).

- Ligeledes er integration mellem IP telefoni og mobiltelefoni højst på kundernes ønskeliste. Efterfølgende vil applikationerne blive mere skræddersyede til den enkelte virksomhed og den branche de arbejder i, siger Brian Troelsen.

Liniekvalitet stadig væsentligSet fra kundesiden er det dog også væsentligt at leverandørene har fokus på liniekvaliteten, som ifølge IDC's årlige analyse af de nordiske IT-chefers investeringsprioriteter er en væsentlig barriere for virksomheder, der overvejer at investere i IP telefoni.

- I takt med at IP telefoni bliver mere og mere udbredt får enkelte kunder nogle negative oplevelser omkring liniekvaliteten, som f.eks. støj på linien, ekko og tabte kald. Det er vigtigt at virksomheder og kunder på forhånd aftaler en klar service level aftale omkring dette for at undgå utilfredse kunder, slutter Brian Troelsen.