Erhvervslivet kan nu lære af utilfredse kunder

På baggrund af mange tusinde henvendelser fra forbrugere lancerer Forbrugerstyrelsen et nyt magasin til erhvervslivet. Meningen er, at virksomheder skal lære af utilfredse kunder.

Hvert år er Forbrugerstyrelsens hotline i kontakt med cirka 40.000 forbrugere - enten fordi de har spørgsmål til et bestemt produkt. Eller fordi de er blevet uenige med en forretning om en vare, de har købt, eller en aftale de har indgået.

Denne viden vil Forbrugerstyrelsen fremover sende tilbage til erhvervslivet gennem nyhedsbrevet "Nyt fra Kunderne".

"Virksomhederne kan derefter informationerne til at skabe bedre dialog med deres kunder, så de fremover bliver endnu bedre til at håndtere kundeklager," lyder det i en pressemeddelelse fra Forbrugerstyrelsen.

I "Nyt fra Kunderne" tager Forbrugerstyrelsen fat på nogle af de problemstillinger, som kunderne oftest løber ind i.

Mange kunder fortæller eksempelvis jævnligt, at de har problemer med at få en vare repareret eller ombyttet, når den er gået i stykker, inden for de første seks måneder – selvom det faktisk ofte er deres ret i forhold til købeloven.

"Hvis vi med nyhedsbrevet kan gøre opmærksom på den slags misforståelser, så har butikkerne også større chancer for at rydde dem af vejen," siger direktør Louise Holck fra Forbrugerstyrelen.

Nyhedsbrevet vil udkomme tre gange om året, og hver udgave vil både indeholde fakta og informationer fra Forbrugerstyrelsen, samt cases og historier fra virksomhederne.