Erhvervsbladet.dks Vækstbus kører i garage

Tak for i år. Efter en tur rundt i de danske regioner, har Erhvervsbladet.dks Vækstbus mødt vækstvirksomheder med forskellige udfordringer. Nu kører bussen i garage, og tilbage står en ting klart. Gode råd kan sikre væksten i mange virksomheder.

Turen rundt i Danmark slut. Vækstbussen skal i garage, og bussens eksperter skal hjem til deres respektive virksomheder.

I løbet af en uge har Erhvervsbladet.dks Vækstbus bevæget sig fra Væksthus Hovedstadsregionen via Nordjylland til Vesterhavet, og torsdag formiddag ankom eksperterne i bussen til det sidste stoppested. Væksthus Midtjylland i Herning. - Det har været imponerende, at se hvor mange virksomheder der skyder op, og vokser sig stærke rundt omkring i landet, siger Vækstbussens personaleekspert, Steen Toftegaard Poulsen. Han synes ligesom resten af Vækstbussens eksperter, at turen rundt i landet har givet et godt indblik i de udfordringer virksomhederne står overfor. Og han er ikke i tvivl om, at der mange steder er brug for rådgivning for at komme videre. - Uden at det skal opfattes negativt, synes at mange virksomheder simpelthen mangler ambitioner. Med forholdsvis små indgreb kunne mange af dem vækste endnu mere end de gør nu, siger Steen Toftegaard Poulsen, Partner i SAM Headhunting.

Middel til vækstPå årets tur med Vækstbussen har de nyetablerede regionale Væksthuse spillet en stor rolle. Hver dag på danmarksturneen er startet med et arrangement, hvor iværksættere og vækstvirksomheder i lokalområdet var inviteret til gode råd om vækst. Samt ikke mindst gode råd, om hvor man finder det gode råd.

Det er netop her væksthusenes ekspertise ligger. - Vores opgave er populært sag, at vide noget om det hele, siger kommunikationschef i Væksthus Hovedstadsregionen Katrine Nygaard Hansen, og fortsætter. - Vi skal give virksomhederne et overblik over de muligheder, der er, samt en afdækning af de udfordringer, de står overfor. Det vigtige er, at det munder ud i en konkret vækstplan, som vi kan følge op på, så virksomhederne kommer videre. Katrine Nygaard Hansen slår fast, at de virksomheder, der benytter rådgivning erfaringsmæssigt er dem der vækster, og hun fortæller, at væksthusene kan bruge et tiltag som Vækstbussen til at præsentere virksomhederne for et bredt udsnit af rådgivere.

Bred rådgivningEt af formålene med Vækstbussen er at vise, at rådgivning bør have mange facetter, så en virksomhed, får den bedste ekspertise på alle områder. - Mange går galt i byen med kun at søge rådgivning et sted. Det er meget vigtigt, at rådgivning ikke er enkeltstående, men at du samler flere eksperter rundt om bordet, forklarer Vækstbussens ekspert i personalejura og kontraktforhold, advokat Peter Herskind. Tilbage efter turen med Vækstbussen står en række punkter. Blandt andet skal virksomhederne sørge for at have en detaljeret strategi for vækst. Derudover peger Peter Herskind på to gode råd som alle de virksomheder han har været i kontakt med, i hvert fald er nødt til at overveje værdien af. - Få styr på alle virksomhedens aftaler. Det sparer tid, penge, ærgrelse, og ikke mindst, gør det virksomheden mere værd. Det andet punkt må være, at lave klausuler på virksomhedens kloge hoveder, og samarbejdspartnere. På den måde undgår du at, grundlaget for virksomheden smuldrer væk, siger Peter Herskind.