Er TDC Play en underskudsforretning?

TDC gør alt for at underspille betydningen af musiktjenesten. Forhandlingerne er i gang.

Foto: Torben Christensen
Det blev af mange opfattet som en aprilsnar, da TDC i 2008 startede Play og lovede gratis musik til sine kunder. Men den var god nok.

Lige siden har TDC og lillesøster YouSee fået national og international ros for projektet, der har givet musikbranchen en ny måde at sælge musikken på – og TDC en mulighed for at holde på kunderne.

Men tjenesten er på vej mod en kritisk milepæl.
Kontrakten mellem Koda og TDC skal genforhandles i det nye år. Inden den 1. april skal der sættes underskrifter på en ny aftale. Men skal TDC betale mere?

Eksperiment


De første forhandlinger er i gang, og det er tydeligt, at de to parter kridter banen op.
Ved et pressemøde i denne uge kom YouSee med denne indskudte bemærkning om Play.

”Der er ingen tvivl om, at Play har været en branding-succes. Men Play mangler at forløse sit potentiale i reel brug og værdi,” sagde vicedirektør Ulf Lund YouSee, der tilbyder TDC Play til sine kunder under navnet YouSee Play.

Vicedirektøren vedkender sig, at Play har givet meget omtale. Men det er svært at få kunderne vænnet til konceptet, og TDC/YouSees udgifter til rettighedsorganisationerne tjener sig ikke hjem, påstod Ulf Lund. Tidligere har TDC ellers fremhævet Plays evne til at holde på kunderne.

På den anden side af forhandlingsbordet står blandt andet Jesper Bay fra IFPI. Han trækker da også på smilebåndet over, at YouSee stiller spørgsmål ved Plays betydning.

"Det skal de jo sige. Forhandlingerne er i gang, og den nuværende aftale løber til april. Fronterne bliver trukket op, og det viser, at begge parter synes, at Play er et godt produkt. Det ville jo også se underligt ud, hvis TDC pludselig skulle sige til deres kunder, at de ikke længere kan høre musikken," siger Jesper Bay, markedsdirektør hos IFPI.

IFPI og de andre forhandlingspartnere mener simpelthen, at aftalen er for billig.

Vis mig pengene


Det er en offentlig hemmelighed, at TDC betalte i omegnen af 50 millioner kroner for at få lov til at udleje kunstnernes musik i to år. Men 50 millioner bliver næppe beløbet på en ny aftale.

Ifølge nogle kilder i musikbranchen kræver kunstnernes organisationer næsten det dobbelt denne gang. Altså i retningen af 100 millioner kroner. Den oplysning ønsker ingen af parterne at kommentere, mens forhandlingerne kører. Andre kilder i telebranchen mener omvendt at vide, at TDC satser på en billigere aftale denne gang.

Det er dog ikke blot millionbeløbet, der nu skal forhandles om. Der diskuteres også en anden betalingsmodel. Indtil nu har TDC stort set betalt et engangsbeløb på cirka 50 millioner kroner. Der er tale om at bringe en model på bordet, hvor TDC skal betale et beløb per afspillede nummer plus en månedlig minimumsbetaling per husstand, der har adgang til PLAY.

Selv om parterne ikke ønsker at kommentere forhandlingerne, så lyder der fra TDCs pressesekretariat forhåbning om, at musiktjenesten også vil eksistere efter d. 1. april.