Er Nordea langt bagefter rivalen Danske Bank?

Nordea risikerer at udvikle et nyt system til en verden, som ser helt anderledes ud, når man er færdig.

Peter Nyholm, finansredaktør. Fold sammen
Læs mere
Foto: Malte Kristiansen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Er Nordeas milliardsatsning på it banebrydende nyt, eller er det blot et forsøg på at mindske Danske Banks forspring?

Sammenligningen er nærliggende, fordi Nordeas store danske konkurrent forlængst har samlet sine forretningslande på én samlet it-platform – en svær manøvre, som udløste kundeflugt i det finske datterselskab, da bankkunderne f.eks. oplevede, at deres kort i perioder ikke kunne bruges. En toptunet it-platform til bankopgaver, man kunne rulle ud i flere lande, var en af tidligere Danske Bank topchef Peter Straarups bedre visioner.

Nordea står nu over for en endnu mere kompleks opgave end Danske Bank gjorde i Finland, for Nordea skal overføre data fra fire forskellige it-platforme over til et helt nyt system. Det er en kæmpe opgave

Resultatet skal gerne blive en bank, som hurtigere og billigere kan tilpasse sig en kampplads, der ændrer sig hastigt. For 15 år siden var der næppe nogen, der forestillede sig en bankforretning uden filialer, håndskrevne underskrifter og bankrådgivere, man ikke længere møder fysisk. I dag er ambitionen, at den relativt komplicerede transaktion - en omlægning af et realkreditlån - kan gennemføres fra start til slut elektronisk i netbanken. Det skal være sådan, at bankrådgiveren kan kigge med på sin skærm og se, hvor langt man er kommet, ligesom netbanken selv gemmer processen, så man f.eks. kan starte mandag aften og arbejde videre torsdag på mobilen, som når man ser serier på net-filmtjenesten Netflix.

Sammenligningen med kæmpesuccesen Netflix er ikke tilfældig, for i dag handler bankernes succes om kundeoplevelser i net- og mobilbank, snarere end gode renter, låneprodukter og det fysiske møde. Udviklingen går stærkt - og bankerne frygter fremmede aktører, der kan revolutionere kundekontakten. Sker det, er bankernes evne til at fastholde kunderne og et omkostningstungt apparat for alvor i fare. Ingen bank har for alvor haft held til at overbevise kunderne om, at den ene bank er bedre end den anden. Derfor kan en fremmed, men innovativ spiller få let spil.

I det lys kan Danske Banks pengeoverførsler på mobilen Mobilepay også ses. Her satsede Danske Bank stort på at overhale konkurrenterne og det lykkedes - til stor irritation for navnlig Nordeas danske topprofil, Peter Lybecker, der satsede på udviklingen af de andre bankers fælles løsning, SWIPP. Mobilepay er udskældte Danske Banks største succes siden krisen og Danske Bank vil gøre alt for at fastholde sit momentum og forsøge at brede den ud til nye områder.

Udfordringen for Nordea er omvendt, at man risikerer at bruge en masse it-ressourcer til at løse en stor, men basal opgave. Populært sagt fornyer Nordea togskinnerne i stedet for at udvikle det nyeste og bedste tog. Det kan gøre det svært for Nordea at være førende på kundeoplevelsen, ligesom der er fare for, at jernbanen allerede er forældet og erstattet af nye og smartere løsninger, når Nordea er færdig med sin milliard-investering over de næste fire til fem år.