Er kometen brændt ud?

Han var vidunderdrengen, der i en ung alder tog en af de mest prestigefyldte poster i dansk erhvervsliv. Fem år senere træder Tue Mantoni af som topchef for Bang & Olufsen. I en alder af 41 vil han nu bruge mere tid med sin familie og bestyrelsesarbejde.

Foto: Keld Navntoft. Efter fem år i spidsen for Bang & Olufsen stopper Tue Mantoni til sommer.
Læs mere
Fold sammen

Da Barack Obama havde været præsident i fire år, begyndte der at florere billeder på nettet. Billedet var før og efter-portrætter af præsidenten, og man skulle ikke dvæle længe ved billederne for at spotte udviklingen: Det sorte hår var grånet, mørke poser trådte nu frem under øjnene, furerne var blevet dybere.

Konklusion? Magt trætter, udmatter, sætter sine spor.

Da Tue Mantoni i begyndelsen af 2011 blev hentet ind som ny adm. direktør for Bang & Olufsen, dvælede de fleste medier ved hans drengede, friske udseende og hans 191 cm høje figur, der stod i skarp kontrast til den traditionelle, gråhårede direktør. Fem år senere er den blonde hårpragt godt nok ikke blevet koksgrå, men jobbet som øverst befaldende i det trængte elektronikklenodie synes alligevel at kunne aflæses i ansigtet, der ny syner mere end fem år ældre under tiden i Struer.

Til sommer er det slut. Tidligt tirsdag morgen meddelte Bang & Olufsen, at Tue Mantoni træder af 1. juli for at blive afløst af Henrik Clausen. Dermed ender det på fem og et halvt år i spidsen for Struer-virksomheden, der fortsat kæmper for at finde sin plads i det store verdensmarked.

Bruddet sker efter ønske fra Tue Mantoni, og parterne havde tirsdag travlt med at afdramatisere udskiftningen, som kommer få uger efter en længere og speget sværddans med kinesiske Sparkle Roll, der længe lignede en køber af Bang & Olufsen.

»De to ting har intet at gøre med hinanden,« har Tue Mantoni gentaget til en lang række medier hele tirsdag. Så hvorfor så?

Selv siger Tue Mantoni, at han længe har drømt om en ny karrierevej, hvor han i højere grad kan tilrettelægge sin egen tid. Og den har der givetvis været rift om de seneste år for udover at stå i spidsen for en børsnoteret virksomhed med 2.000 ansatte, har han også tre børn på fem, syv og ni år. Dem glæder han sig til at se lidt mere til, indrømmer han.

»Når du er topchef, så skal du tage telefonen i weekenden, selvfølgelig skal du det, du skal rejse 100-150 dage om året, og den fleksibilitet jeg kan få nu, glæder jeg mig til,« siger Tue Mantoni.

Selv afviser han pure at være brændt ud eller udmattet. Når en afgående topchef taler om familie, investorprojekter og bestyrelsesarbejde, plejer alderen ellers nok at have rundet de 60 år, men man behøver jo ikke være som alle andre, siger Tue Mantoni selv.

»Hvorfor skal man nødvendigvis tage den vej, som alle har taget? Man skal gøre, hvad man føler, er det rigtige, og hvor man får de mest interessante muligheder,« fastslår han.

Uanset hvad synes beslutningen at være skridt til siden i karrieren for vidunderdrengen, der ellers kun har bevæget sig en vej, siden han blev cand.merc. i matematik som 23-årig ved handelshøjskolen i København.

Han startede hos Goldman Sachs i London i 1998, fik efterfølgende job som konsulent hos McKinsey i København, inden turen gik tilbage til London, hvor han i 2002 tiltrådte som kommerciel direktør hos Triumph Motorcycles Ltd, hvor han efter seks år i 2008 blev udnævnt til øverste chef.

I 2011 blev det imponerende CV lige pludselig avisstof herhjemme, da Tue Mantoni blev headhuntet til at skulle redde et af Danmarks stærkeste brands, der var kørt fast. I løbet af den første tid understregede den unge topchef, at det ikke skortede på ambitioner. Vilde vækstplaner blev lanceret, offensive strategier blev meldt ud, og i det hele taget vejrede man morgenluft i Struer.

Regnskaberne kunne dog ikke stå mål med armbevægelserne, og selvom Mantoni i dag fremhæver lanceringen »B&O Play« og senest aftalen med den sydkoreanske TV-gigant, LG som nævneværdige succeser, er bundlinjen, at de store forandringer er udeblevet.

Omsætningen er stadig frosset fast omkring de tre milliarder, og virksomheden leder fortsat med lys og lygte efter en udenlandsk køber, der kan sikre den danske TV- og højtalerproducent en fremtid på hylderne hos forhandlere verden over.

»Der er da ingen tvivl om, at det har været en sværere opgave end jeg - og alle omkring Bang & Olufsen - forventede,« siger Tue Mantoni, der dog fastholder, at selskabet er i bedre form, end da han overtog det.

Udover at bruge mere tid med familien planlægger Tue Mantoni at skulle træde ind i diverse bestyrelser, ligesom han forventer at skulle involvere sig i en række startups herhjemme og i udlandet som investor.