Er iværksætter noget man kan uddanne sig til?

Flere og flere gode ideer og nye opfindelser ser dagens lys, og måske er det ved at blive nemmere at blive iværksætter i Danmark. I hvert fald er det nu noget, man kan studere på de danske skoler og universiteter.

Foto: Kim Haugaard. De studerende på HA almen på CBS har  siden 2013 haft mulighed for at tage iværksætteri som en del af bachelorgraden på den almindelige HA almen-uddannelse. Det nye iværksætteritilbud er mindre akademisk end den traditionelle uddannelse og tilbyder eksempelvis kurser, der sætter fokus på kompetencer, forretningsplan og valg af strategi.
Læs mere
Fold sammen

Kan man læse sig til at blive iværksætter?

»Svaret er både ja og nej. Nogle har naturligt anlæg for det, men alle kan lære det. Så er spørgsmålet, om man kan blive dygtig nok til, at folk vil købe dit produkt. Noget kan læres ved at læse, resten må læres ved at gøre.«

Sådan lyder svaret fra Henrik B. Justesen, der er forretningsudvikler ved Copenhagen School of Entrepreneurship, CSE, under Copenhagen Business School, CBS. Her får man mulighed for at komme med sine egne ideer og få stillet kritiske spørgsmål, afprøve dem, inden man kaster sig helt ud i projektet.

»Én ting er at få ideerne, noget andet er at føre dem ud i livet,« siger han.

Og der er endnu mere godt nyt, hvis man går rundt med en iværksætter i maven og tror, at man har netop den idé, der kan revolutionere dette århundrede, for drømmen kan måske blive en realitet, lettere end man tror.

De studerende på HA almen på CBS har nemlig siden 2013 haft mulighed for at tage iværksætteri som en del af bachelorgraden på den almindelige HA almen-uddannelse. Det nye iværksætteritilbud er mindre akademisk end den traditionelle uddannelse og tilbyder eksempelvis kurser, der sætter fokus på kompetencer, forretningsplan og valg af strategi. På den måde er det hensigten, at de studerende skal blive i stand til at vurdere muligheder og ideer.

»Rigtigt mange har motivation til at blive entreprenører, men omkring 60 pct. af de nye virksomheder fejler inden for de første fem år, og det skal vi bringe ned,« siger Toke Reichstein, der er professor og ophavsmanden bag CBS-uddannelsen.

Fra CBS til CSE

Fælles for de to muligheder er, at de vrimler med motiverede unge studerende, der går rundt med en masse ideer og brænder for at føre dem ud i livet.

Derfor er det vigtigt, at de får den bedste mulighed for at gøre det. Og netop det er på skemaet, når de unge sætter sig på bænken til iværtsætterforelæsningerne.

Mange af de studerende fra HA-uddannelsen finder også vej til CSE med deres ideer, og det er ifølge Martin B. Justesen en af fordelene ved initiativet, som dog ikke kun er for CBS-studerende.

»Universiteterne har en iboende logik om at man skal læse og dygtiggøre sig. Iværksætteri handler mere om, at man tidligt går ud og gør sig nogle erfaringer, og hos os lærer de af at prøve tingene af,« siger han.

Til forskel fra iværksætterdelen af HA-uddannelsen, hvor man får ECTS-point, er CSE en form for frivillig mulighed, som man kan bruge til at prøve sine ideer af, søge inspiration og lære, forklarer Martin B. Justesen.

På iværksætteruddannelsen kommer de studerende også til at prøve kræfter med mere praksisorienterede øvelser og case-arbejde, hvor de eksempelvis konkurrerer mod hinanden i strategier, som de vælger for en fiktiv virksomhed.

»Det er meget praksisorienteret, men vi skal sørge for, at de studerende får en akademisk uddannelse og gøre dem attraktive for virksomhederne,« siger Toke Reichstein.

En vigtig del af det at etablere virksomhed er også at tænke økonomi, hvilket begge CBS-muligheder tager højde for.

På uddannelsen lærer de studerende at forhandle med investorer og vurdere, hvilke investeringer der matcher deres idé bedst muligt, så de vælger den bedst egnede.

På CSE får idémagerne en periode til at validere markedet og undersøge, om det er noget, folk er villige til at betale for. Økonomien er nemlig ikke altid det første, der er fokus på, når en lys idé dukker op.

»Der skal være økonomi i det. Man glemmer at tænke over, hvor pengene skal komme fra, fordi man bliver forelsket i sin idé,« siger Martin B. Justesen.

Forelsket i sin idé

Han forklarer, at der er forskellige trin, man kommer igennem. Først og fremmest skal man kunne besvare 25 kritiske spørgsmål om sin idé – det såkaldte »proof of idea«. Hvis ideen ikke kan klare spørgsmålene, må man hjem i tænkeboksen igen. Det kan ifølge Martin B. Justesen også være med til at sende de studerende sultne tilbage til bøgerne.

Ifølge professor Toke Reichstein er et af succeskriterierne for HA-iværksætterdelen det tætte samarbejde med CSE, som han er meget glad for, og hvor de studerende får et forskelligt syn på, hvordan man kan etablere virksomhed.

»Vi holder det nært til virkeligheden og tror på, at vi lærer det bedst ved at bruge erfaringer på mere globalt plan. Og så sørger vi for, at der er gode forhold mellem de studerende, så de hjælper og motiverer hinanden,« siger professoren.

Ja, man kan

Ifølge Fonden for Entreprenørskab, hvis formål er at gøre landets uddannelsesinstitutioner klar til at tilbyde børn og unge iværksætteruddannelse, viser forskning, at det er muligt at blive iværksætter gennem uddannelse.

»Når man deltager i iværksætteruddannelser, har det stor betydning for, hvilke valg man træffer. Jo flere gange man møder iværksættere i sin uddannelse, desto større er sandsynligheden for, at man selv bliver det,« siger fondens direktør, Christian Vintergaard.

Han ser derfor gerne, at iværksætteri på alle uddannelsestrin fra grundskolen til universitetet bliver obligatorisk.

»Uddannelse har en stor, opdragende effekt. Når man har prøvet ting, ved man, at man kan. Hvis man ikke møder dem i uddannelse, er det ofte forældrenes valg, der afgør. Det kan kun ændres, hvis man møder det mere,« siger direktøren, der konstaterer, at det, selv om det er nemt at etablere virksomhed i Danmark, kun er folks andenprioritet at skabe en virksomhed i forhold til at blive lønmodtager.