Er du træt af at hive din iPad og shampoo op i lufthavnen? Nu er der gode nyheder

Der er godt nyt på vej til passagererne i Københavns Lufthavn. Fremover kan de slippe for at hive bærbare computere og iPads op af håndbagagen.

Nye scannere skal gøre det nemmere at komme gennem sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn. Fremover bliver det blandt andet ikke nødvendigt at tage sin bærbare computer op af tasken. En del af passagerne vil fra 2024 kunne benytte de hurtigere gennemgange, og fra 2026 vil hele systemet være klar. Niels Ahlmann Olesen (arkiv)

Den besværlige og langsommelige proces gennem sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn vil snart blive meget smidigere.

For et nyt system med 3D-scannere vil inden for kort tid gøre det muligt at lade elektronik og væsker blive i håndbagagen. Det vil også blive muligt at beholde sko, ure og bælter på, når passagerne skal kontrolleres inden flyrejsen.

Det fortæller Københavns Lufthavn til Berlingske, efter at de første forsøg med de nye 3D-scannere har været i gang i en forsøgsperiode.

»Ambitionen er, at man bare lægger sin taske med det hele i, beholder sin jakke på og går igennem en scanner, hvor man ikke skal stoppe. Det lyder super nemt, men det er vanvittig kompliceret, fordi der stadig er en række tekniske udfordringer,« siger Johnnie Müller, som er direktør for sikkerheden i Københavns Lufthavn.

Lige nu tester lufthavnen de nye systemer, og forventningen er, at en del af passagerne fra 2024 vil kunne benytte de nye og hurtigere gennemgange. Fra 2026 vil hele systemet være klar, og alle rejsende vil få en nemmere og hurtigere oplevelse i sikkerhedskontrollen.

Beslutningen om at lade passagerne slippe for at tage væsker og elektronik op af bagagen er et af de første skridt i mange år mod at gøre flyrejsen nemmere. Der er ellers i årtier blevet indført stadig flere regler, når de flyrejsende skulle gennem sikkerhedskontrollen.

Mange stramninger

Helt op i 1970erne kunne det lade sig gøre at flyve, uden at passagerne skulle gennem sikkerhedskontrol i lufthavnen. Men en række flykapringer op gennem det årti førte til strammere kontrol. Det var dog først efter terrorangrebet 11. september 2001 i New York, at der for alvor blev indført væsentligt mere omfattende sikkerhedsforanstaltninger i lufthavne overalt på kloden.

De regler blev yderligere skærpet, da myndighederne i 2006 afslørede et forsøg på at medbringe flydende eksplosiver på op mod ti fly mellem Storbritannien og USA og Canada. Det betød, at det ikke længere var tilladt at medbringe væsker – bortset fra babymad og særlig medicin.

Nu har Københavns Lufthavn valgt at udvikle et helt nyt system, som bygger på erfaringer fra andre lande.

»Vi kunne godt købe et færdigt system, men vi kan se, at det, som er på markedet nu, ikke fungerer. I andre lufthavne er der endnu ikke et system, som er intuitivt nok, og det skaber flaskehalse. Derfor giver vi os god tid til at finde den rigtige løsning,« siger Johnnie Müller.

Effektiv lufthavn

Københavns Lufthavn er i dag en af de mest effektive til at få passagerne hurtigt ind og ud af sikkerhedskontrollen. Det betyder, at der i gennemsnit går 200 rejsende igennem et såkaldt sikkerhedsspor i timen. Det nye system vil kunne løfte det tal til mellem 300 og 350 passagerer i timen, og det vil kunne ske uændret med fire medarbejdere i hvert spor.

Det betyder, at lufthavnen kan nå det nuværende mål om at løfte antallet af passagerer til 40 millioner uden at bygge sikkerhedskontrollen om.

Københavns Lufthavn kommer til at benytte en ny 3D-teknologi, der gør det muligt, at passagererne kan lade væsker og elektronikprodukter som pc’er og iPads blive i bagagen.

Med den nye teknologi kan genstande ikke skygge for hinanden. Når personalet ser på skærmen, kan de ganske enkelt dreje billedet rundt og se fra andre vinkler – de kan sågar tage en enkelt genstand ud på skærmen og vende og dreje den separat.

Krav i England og Holland

Den nye teknologi kan også finde ud af, hvilket materiale de enkelte genstande i passagerens taske er lavet af. Derfor kan man snart slippe for at tage både laptop og væske ud af håndbagagen.

Myndighederne i Storbritannien og Holland har tidligere bedt deres lufthavne om at have de nye scannere på plads senest i juni 2024. Fra det tidspunkt skal være muligt for passagererne her at gå gennem sikkerhedskontrollen uden at tage bærbare computere og væsker op af håndbagagen.

»Vi ved, at passagererne efterspørger det mere og mere i takt med, at andre lufthavne gør det. Det bliver et krav i England og Holland inden for to-tre år. Det er klart, at når man oplever det, vil man have det samme i København,« siger Johnnie Müller.

Sikkerhedschef Johnnie Müller skal sikre, at passagerne kommer nemmere gennem sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn. Niels Ahlmann Olesen (arkiv)

De, der gennemgår bagagen, kommer heller ikke længere til at arbejde i selve sikkerhedskontrollen, men i et særskilt rum. Det skulle ifølge lufthavnen blandt andet være med til at sikre en højere kvalitet af kontrollen.

Sko, ure og bælter

Udover 3D-scannerne afprøver lufthavnen også en række andre forbedringer af sikkerhedskontrollen. Det drejer sig blandt andet om nye skoscannere og metaldetektorer, som vil gøre det muligt for passagererne at beholde sko, støvler, ure og bælter på. Tidligere skulle den slags genstande ofte tages af for at blive scannet separat.

Derudover kommer der også en ny type kropsscannere, der skal gøre gennemsynet af de rejsende hurtigere. Fremover skal de passagerer, som udtages til kontrol, nemlig blot stå på en særlig markering og ikke langsomt dreje rundt.

De mange nye tiltag betyder, at der vil blive behov for færre bakker, som passagerne skal pakke deres håndbagage i. I dag bruger en rejsende i gennemsnit 3,5 bakker, men det tal forventer lufthavnen vil falde til 1,5 i snit.

Nye systemer

I Billund Lufthavn, Danmarks næststørste efter København, skal passagererne i en periode stadig gennem sikkerhedskontrollen på den traditionelle måde.

»I Billund Lufthavn skal gæsterne have elektronik og væsker op af håndbagagen, men det er rigtigt, at der begynder at komme nye systemer, og det kigger vi også ind i,« hedder det i en e-mail fra Billund Lufthavn.

Den jyske lufthavn oplyser dog, at der på det seneste er indført en række tiltag, som har øget kapaciteten i sikkerhedsgennemgangen, så passagererne kan komme hurtigere igennem kontrollen.

I Aalborg Lufthavn har der i en periode været et system, hvor man sætter sin kuffert i en bakke, og ellers slipper passagererne for at tage for eksempel elektronik op.

»Man behøver ikke at tage sin bærbare computer ud, for det kan systemet håndtere,« siger Niels Hemmingsen, lufthavnsdirektør i Aalborg.

Næste tiltag bliver, at væsker kan blive i taskerne.

»Målet er lave en væsentligt nemmere gennemgang for passagererne. Jo mindre de skal have ud af taskerne, desto nemmere bliver det for passagererne. Det er den vej, de fleste lufthavne vil gå i takt med, at teknologierne bliver bedre,« siger Niels Hemmingsen.

I København koster det nye system samlet godt 160 millioner kroner.