Er du digital nok til at købe cocktailbars nye drink?

Københavnsk cocktailbar giver bitcoins et digitalt ryk ved at lave en drink, som du kun kan betale for med kryptovaluta. Ekspert ser bitcoinkøb som handler, der mest er for sjov.

Foto: Mark Blinch. Den københavnse coctailbar Aloë Bar, hvis tema er Aloe Vera drinks, sigter efter at 8 pct. af deres omsætning i oktober skal være dækket af digital valuta.
Læs mere
Fold sammen

Den københavnske cocktailbar Aloë Bar har en drink, som du skal være digitalt fremme i skoene for at købe. Du kan nemlig kun betale den med digital kryptovaluta som for eksempel de omstridte bitcoins eller ethereum. Dette skriver Børsen i dagens avis.

Drinken hedder Satoshi Nakamoto, som også er navnet på personen, der opfandt bitcoins, og når du bestiller den, får du en limedrink. Den koster 85 kr. i dansk valuta, hvilket svarer til 0,0031 bitcoins.

Bitcoinejere kan hæve op til 1000 kr. i en bitcoinautomat, som baren har stillet til rådighed. Det er, ifølge Børsen, indehaver Kevin Christensens mål, at Aloë Bar kan tage mere end 100 valutaer på sigt.

Ejeren, som mener, at »det er vigtigt at være med på den lange bane,« har ingen bekymringer i forhold til bitcoinens ustabile natur. Det er ifølge Kevin Christensen blot en fordel, at der kommer omtale af teknologien hver gang kursen dykker.

Ifølge kryptovaluta-eksperten Simon Ousager har en stor del af dem, der køber bitcoins gjort det med øje for, at den skal blive meget værd, og ikke for at bruge formuen på handel.

»Så de fleste bitcoinkøb af varer er af folk, som synes, det er sjovt,« forklarer han.

Alligevel blev fem pct. af Aloë Bars omsætning i september betalt med digital kryptovaluta.