Er det særbehandling, eller vil SAS bare have som fortjent?

Foto: Liselotte Sabroe. Københavns Lufthavn, SAS , fly, personale.
Læs mere
Fold sammen

Når man som SAS kæmper for livet, har man brug for venner, der står klar til at hjælpe. Men det skandinaviske luftfartsselskab må endnu en gang erkende, at vennerne bestemt ikke står i kø. Ikke bare strides selskabet løbende med sine egne ansatte om at modernisere overenskomster og gamle aftaler. SAS kæmper også med sin største samarbejdspartner, Københavns Lufthavn, der ikke vil hjælpe SAS på et for flyselskabet meget kritisk tidspunkt.

SAS mener, at Københavns Lufthavn gør sig alt for stor umage med at tiltrække lavprisselskaber som eksempelvis Ryanair og Easyjet.

Anstødstenen er opstartsrabatterne, som Ryanair har fået for at åbne flyruter ud af København. Den nuværende struktur giver konkurrenter positiv særbehandling, mener de i SAS. SAS vil have strukturen ændret, så den tilgodeser SAS mere.

Så vil SAS ikke bare have særbehandling fra Københavns Lufthavn, som flyselskabet anklager andre for at få?

Jo, måske.

Men der er ikke noget mærkeligt i, at et selskab, der står for godt 40 procent af trafikken i Københavns Lufthavn, forventer at få en ekstra god behandling.

Store kunder – i alle brancher – behandles bedre end små kunder. Det er ganske naturligt.

Derfor er lufthavnens kontante afvisning af SAS’ klagesang også bemærkelsesværdig. Her bliver der i hvert fald ikke rakt nogen hjælpende hånd ud, så SAS ikke falder i afgrunden.

Problemet er, at SAS ikke har noget at true med. For Københavns Lufthavn er i realiteten et monopol tæt på den danske hovedstad. Selvfølgelig kan SAS flytte nogle ruter til Stockholm og Oslo, men ikke dem alle. Det vil ikke give mening.

Det er ikke første gang, SAS og Københavns Lufthavn er på kant med hinanden.

SAS var også stærkt utilfredse, da lufthavnen åbnede lavpristerminalen CPH Go i 2010. Den tilgodeså også lavprisselskaberne, mente SAS. Og mener det stadig. Dengang strittede SAS meget imod, men følte sig tvunget til at acceptere Go og en aftale, der betød, at SAS indirekte endte med at medfinansiere indtoget fra Easyjet i lufthavnen.