Er det nok med mange læsere?

Nyhedsavisen satte endnu et flueben i denne uge, da den anden hovedkonkurrent Politiken blev overhalet i læsertal. Men er det et succeskriterium i sig selv med mange læsere? Nej, siger mediebureau. Det vigtige er, hvem der læser avisen.

Banneret hænger hos Nyhedsavisen og viser maj måneds læserta, hvor avisen blandt andre overhalede Berlingske Tidende. Juni er endnu et skridt i den rigtige retning med højere læsertal, og endnu et flueben kan sættes på banneret ud fra Politiken. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nyhedsavisen
Med 417.000 læsere i juni måned overhaler Nyhedsavisen Politiken, der havde 416.000 læsere i samme måned. Dermed har Nyhedsavisen overhalet to af de erklærede hovedkonkurrenter – de betalte dagblade Berlingske Tidende og Politiken. Nu mangler Jyllands-Posten.

Det viser tal fra Læserbarometret for juni måned, der udarbejdes af Gallup.

Men antallet af læsere er ikke noget værd, medmindre det er de rigtige læsere, påpeger mediebureau. Det er nemlig læserprofilen, der i sidste ende sætter prisen for annoncerne.

"Jeg ser det ikke som et mål at blive så stor. Det hele er et spørgsmål om, hvad det er for læsere, avisen har," siger Print Director Niels Christian Skjøth fra Mediacom.

I øjeblikket koster en annonce i Nyhedsavisen ifølge ham ”et godt stykke under halv pris” sammenlignet med de etablerede betalingsaviser som Politiken, Berlingske Tidende og Jyllands-Posten.

Prøven står til september

Den virkelige prøve for Nyhedsavisen står derimod til september, hvor avisen kommer med i Gallups halvårsstatistik for dagbladenes læsertal. Her vil det nemlig blive muligt at se, læsernes aldersgruppe, køn, indkomst og en række andre faktorer:

"Her kommer vi til at se, hvem Nyhedsavisen har fat på. Hvis de kan vise nogle af de samme ting til den tid (som de store morgenaviser, red.), så kan de begynde at prale," siger Niels Christian Skjøth og peger på, at det også handler om, hvor lang tid, læserne bruger på avisen.

Annoncepriser skal stige kraftigt

Ifølge beregninger fra fagbladet Journalisten skal prisen på Nyhedsavisens annoncer stige med 500 procent, hvis avisen skal løbe rundt. Beregningerne er lavet i starten af juni måned, og der kan være sket ændringer siden da.

Ifølge Journalistens beregninger har Nyhedsavisen et tab på 1,5 mio. kroner for hver udgivelsesdag svarende til et samlet tab på 309 mio. kroner siden avisen kom på gaden første gang i oktober sidste år. Til sammenligning har gratisavisen 24timer tabt 310 mio. kroner.

Avisen selv vil ikke bekræfte tallene. Årsregnskabet for selskabet bag Nyhedsavisen 365 Media Scandinavia fik Nyhedsavisen et underskud på 127 mio. kroneralene i 2006.

Nyhedsavisen går på sommerferie i dag og er tilbage 7. august.