Er det B&O's nye guldkalv?

B&O er en lille spiller på et brutalt marked, hvor de små spillere bliver færre, og de store bliver større. En historie lyser dog op i et presset B&O-regnskab for første kvartal.

Foto: Henning Bagger. .
Læs mere
Fold sammen

Kerneforretningen er i bakgear i B&O. Den hæderkronede elektronikvirksomhed fra Struer fremlagde tirsdag regnskab for første kvartal, og det viste en salgstilbagegang i AV-forretningen på 16 procent til en omsætning på 287 millioner kroner.

En del af forklaringen er, at B&O har været plaget af forsinkede produktlanceringer, men billedet er, at elektronikselskabet har svært ved at konkurrere i et marked, hvor den teknologiske udvikling går stærkt, og hvor udgifterne til research og udvikling er kolosale. Det forklarer Morten Imsgaard, der er senioranalytiker i Sydbank og følger aktien tæt.

Ny division kan vinde

Et lyspunkt springer dog i øjnene i B&O-regnskabet; Play-divisionen, der henvender sig til det yngre og mindre betalingsstærke segment, leverede en salgsvækst på 41 procent til 229 mio. kroner fra 163 mio. kroner året før. Skal B&O vokse, som selskabet har en ambition om, er det også fra Play-divisionen, at væksten skal komme, vurderer Morten Imsgaard.

»Det er klart den del af forretningen, der har den bredeste kundegruppe, mens den mere traditionelle del af B&O mere kan karakteriseres som en niche-forretning,« siger Morten Imsgaard.

Play-divisionen har formået at forbedre indtjeningsevnen i et meget konkurrencepræget marked, og da B&O tirsdag præsenterede et nettoresultat med et tab på 67 millioner, var det ikke Play, der trak resultatet i minus. Alligevel skal B&O ikke forvente, at succes i Play-division bliver en »gratis omgang,« forklarer Morten Imsagaard.

»Det er ikke så nemt, for de bevæger sig ind i den øvre del af markedet for masseproduceret forbrugerelektronik, og der er mange stærke spillere i det segment. Indtil videre gør B&O det dog godt, fordi de stadig adskiller sig på design, og de har formået at holde priserne på et niveau, der ikke er meget højere end konkurrenternes,« siger Morten Imsgaard.

Tilbage til start

Kvartalsregnskabet blev samtidig det første under Henrik Clausen, der tiltrådte som administrerende direktør i juli. Hans opgave er nu at bevise over for aktionærerne, at B&O kan blive en lønsom forretning igen. Selskabet har omkring 750 millioner kroner i kassen som følge af frasalg, så finansielt er presset på Henrik Clausen ikke så stort endnu. Morten Imsgaard mener, at B&O har fundamentet på plads til at kunne styrke indtjeningen, men aktionærernes tålmodighed varer ikke evigt.

»B&O har købt sig selv noget tid til at lave en omstilling, men de er nødt til at bevise, at de kan løfte indtjeningen. Jo mere sandsynligt det bliver, at de ikke kan levere varen, jo mere utålmodige bliver aktionærerne også i sidste ende,« siger Morten Imsgaard.