Envision tjener gode penge

Det store bureau i Aarhus, Envision, kommer endda særdeles godt ud af 2014/2015. Også selv om der er fald på top- og bundlinje. Mange nye kunder er vandret ind, og en enkelt stor, Expert-koncernen, har forladt butikken.

Foto: Axel Schütt. Mona Juul er direktør for reklamebureauet Envision.
Læs mere
Fold sammen

I en hård verden trækker de veldrevne bureauer fra de mindre veldrevne. Gennemsnitligt har 2015 været bedre end 2014, men nogle af de dygtigste skiller sig klart ud.

Det skriver Markedsforing.dk

Det er envision-koncernen et fremragende bevis på. Da ledelsen sidste gang (2013/14) afleverede et regnskab med over 15,5 mio. kr. på bunden, tænkte Mona Juul, adm. direktør, højt:

»Vi forventer en nedgang på 20 pct. næste år.«

Vel ikke den mest katastrofale udmelding, men nu er det nye regnskab for 2014/15 på gaden, og på bunden ligger over 13,5 mio. kr. efter skat og luner. Svarende til en nedgang på 13 pct.

»Det er et tilfredsstillende resultat«, siger hun i dag. Man fornemmer, at Mona Juul er jyde. Havde hun været københavner, havde hun slået flikflak i begejstring op ad Strandvejen.

Men årets regnskab er jo mindre spektakulært end det sidste, og en af de andre ”nedture” i regnskabet er en reduktion af egenkapitalen fra 29 mio. kr. til 21 mio. kr. Det forklarer Mona Juul ved, at envision har tilbagekøbt Preben Halds ejerandel af bureauet, hvor Mona Juul ejer godt 30 pct., og Preben Halds far Flemming Hald ejer 25 pct.

Flemming Hald gik på pension for flere år siden, men har stadig en betydelig ejerandel. Øvrige partnere er økonomidirektør Anni Sørensen, kreativ direktør Jesper Herholt og AD’erne Lars Simonsen og Chris Hvidberg.

Mange nye kunder + et enkelt stort tab

Reduktionen af egenkapitalen er af mindre betydning i det århusianske bureau, der i årets løb har vundet et betragteligt antal nye kunder:

Ind i butikken er vandret Hjem-IS, Alka, Naturli foods, NRGI, Søstrene Grene, MSC (bæredygtig fisk, red.), Julemærkefonden og System Frugt.

Og for ganske nylig overtog bureauet de fire kæder under Købmandshuset/Dagrofa fra RetailPeople, 727 og BPN/Mediabrand, men det resultat ses først i regnskabet for 2015/16.

Er regnskabet ikke lidt mere end ”tilfredsstillende”? Selv om toplinjen er faldet med 15 pct.?

»Jeg er selvfølgelig slet ikke tilfreds med, at vi smider så meget på toplinjen. Det er hårdt at afvikle en så stor kunde som Expert-koncernen, hvor vi jo havde alle kæder i både Danmark og Norge og fungerede som deres marketingafdeling«, siger Mona Juul.

»Vi har også tabt opgaver på andre kunder, og det har vist sig meget svært at indhente det tabte allerede i dette regnskabsår. På trods af de mange nye samarbejder.«

»Det er stadig et hårdt marked, hvor priser, deadlines og ”mere-mere-mere” hersker. Der skal kæmpes hver dag for opgaverne, og vi er hele tiden til eksamen. Det er rigtig sundt, men kræver også et meget højt tempo.«

Håber det bedste, men er forberedt på det værste

Direktøren har mange roser til sine medarbejdere:

»Jeg er heldigvis velsignet med nogle vildt dygtige kolleger, der med kompetencer og engagement hver eneste dag slår benene væk under kunderne, og skaber resultater for dem. Det er jeg meget stolt af at være en del af. Og det er absolut mere end tilfredsstillende.«

»Nu er vi allerede godt i gang med et nyt år, og som altid håber vi på det bedste, og er forberedt på det værste. Uanset hvordan er jeg sikker på, at det nye år bliver lige så intenst, spændende og udfordrende som altid«, slutter Mona Juul.

Envision er en koncern, der består af moderselskabet i Aarhus og et 60 pct. ejet selskab i Vietnam, der eksekverer grafisk arbejde. Envision ejer desuden 50 pct. af det digitale bureau Nørd, og 10 pct. af Marv, 20 pct. af mediabureauet Orchestra og 60 pct. af Klap Film.