Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Lollands største entreprenørfirma Fa. Damsted bruger et sms-system til at holde styr på mandskab og dyr værktøj.
- Vi sparer masser af tid og ressourcer, bekræfter entreprenør Per Damsted, ved Fa. Damsted. Virksomheden, der har 60 svende, udfører store og små byggeopgaver, indenfor murer, tømrer, snedker og kloakarbejde, samt totalentrepriser.
Fa. Damsted har en række dyre specialværktøjer i begrænsede antal. Og når håndværkere tager disse værktøjer med ud fra lageret om morgenen til forskellige byggepladser, kan det godt være et problem at finde dem i løbet af dagen.
-Man kan bruge lang tid på at køre rundt til byggepladser og spørge svendene eller ringe rundt til dem. Så er de oppe på et tag eller nede i en kloak og har ikke mulighed for at tale i telefon. Med sms-systemet, JIT-besked, udvælger vi fra en database i computeren den gruppe af svende, vi vil spørge og på under et minut har vi sendt en forespørgsel. Samtidig får vi bekræftet modtagelsen af beskeden, og der går sjældent mere end ti minutter, før vi har et svar fra den svend, der har værktøjet - og vi ved, hvornår det er ledigt og kan hente det. Vi sparer masser af tid og ressourcer på den måde, siger entreprenør Per Damsted, Fa. Damsted.
JIT-besked (Just In Time red.) er udviklet hos entreprenørselskabet Kirkebjerg af regionchef Kjeld Hylland, der startede projektet i fritiden. Sammen med en programmør har han brugt 2000 timer på at udvikle systemet, som bruges af mange virksomheder og enkeltpersoner i dag.
Til al slags kommunikationI dag bruger entreprenørfirmaet Damsted sms-systemet til alle typer af kommunikation med de ansatte og kunderne, fordi mobiltelefonerne er så udbredt som de er. Der er over seks millioner mobiltelefoner i Danmark, og de kan alle modtage sms. Firmaet har nu brugt systemet i godt et år, og har det installeret som en serverløsning, hvor alle ansatte på kontoret kan bruge den samme kunde/svende database til udsendelse af sms-beskeder.
-Vi bruger det også til at følge op på enkeltsager. Hvis der er kommet nyt arbejdstøj, informerer vi svendene om det, firmaudflugter, medarbejdermøder og julefrokost. Og alt sammen er billigere og mere effektivt end med brev eller e-mail. Et brev kommer tidligst dagen efter, og e-mail kan folk først se, når de kommer fra arbejde. Vi sparer tid og ressourcer med sms-systemet, siger Per Damsted.
Kjeld Hylland fortæller, at JIT-besked netto tjener otte øre pr. sendt sms, og det er nok til at vedligeholde og fortsat udvikle løsningen. Han har ingen aktuelle planer om at gøre systemet til en fuldtidsforretning.