Enorme containerskibe skaber frygt for katastrofer

En række rederier, herunder danske Mærsk, forsøger at skære i omkostningerne ved at øge størrelsen på fragtskibene. Men det kan udløse katastrofer, vurderer eksperter.

Foto: Erik Refner

Jo større skibene bliver, desto større bliver risikoen for katastrofer, vurderer operatører, forsikringsselskaber og myndigheder.

Det skriver Wall Street Journal.

I kølvandet på finanskrisen har rederier forsøgt at gøre sig konkurrencedygtige ved at sejle større og mere energibesparende skibe. De nyeste skibe er omkring 18.000 teu (en teu svarer til en 20-fods container, red) og inden 2018 ventes de største skibe at overstige 24.000 teu.

Udviklingen stiller imidlertid øgede krav til kaptajner og besætningsmedlemmers evne og dygtighed til at kommandere så store skibe, og her er der følge Andrew Kinsey, maritimkonsulent hos Allianz SE og forhenværende skibskaptajn, grund til at bekymre sig.

- Der er en verdensomspændende mangel på kvalificerede søfolk til at kommandere disse fartøjer, siger han til Wall Street Journal og tilføjer, at menneskelige fejl er skyld i langt de fleste ulykker til søs.

Selvom antallet af ulykker de seneste år er faldet, topper skibsulykker forsikringsselskabernes liste over største tab mellem 2009 og 2013 foran ildebrand, flystyrt og jordskælv.

- Omkostningsreducering såsom overarbejde, manglende træning og nedskæring i antallet af besætningsmedlemmer har øget risikoen for skibsulykker, understreger Jonathan Moss, der er partner ved advokathuset DWF i London, til Wall Street Journal.