Enkle telefoner bruges mere

Kunderne kræver telefoner, der er lette at bruge. Det gør teleselskaberne også - for så bruger kunderne dem til mere end blot at tale, og så tjener teleselskaberne penge.

Mobiltelefonproducenterne presses til at gøre deres telefoner så lette at bruge som muligt - ikke kun for at behage kunderne men også for at komme med i teleselskabernes sortiment. For er telefonen let at betjene, begynder folk nemlig at bruge den til mange andre ting. Og det tjener teleselskaberne penge på.

»Teknologien inden i mobiltelefonerne bliver mindre og mindre væsentlig. Det handler om, hvordan brugerfladen virker. For vi bliver som telefonproducenter målt på, hvilken datatrafik vi bidrager til ude hos teleselskaberne,« siger nordisk salgsdirektør hos HTC, Peter Frølund.

HTC, som tidligere markedsførte sig under navnet Qtek, sælger avancerede mobiltelefoner og har senest - på et halvt år - solgt 800.000 af sin Touch-telefon, der kan betjenes via en trykfølsom skærm.

Det enkle i fokus
Antallet af danske mobilkunder voksede sidste år med næsten 400.000 til 5,8 millioner. Det er langt flere, end der er danskere, men mange firmaer har fællesabonnementer, og flere har faktisk mere end en enkelt mobiltelefon. Med udgangen af 2006 havde 4,7 millioner mobilabonnenter også dataabonnement, så de kan bruge telefonen til f.eks. at gå på nettet eller læse beskeder. Men samtidig blev der fra juli til december 2006 talt i mobiltelefon i sammenlagt 3,87 milliarder minutter. Det er en halv milliard mere end et år tidligere.

»Forbrugernes fokus på selve hardwaren er ved at være forbi - måske bortset fra farver og façon. Nu forventer man blot, at telefonerne kan det hele. Fokus ligger nu på, hvor let telefonen er at bruge,« siger Peter Frølund.

HTCs telefoner anvender Microsofts styresystem Windows Mobile - men i en tilrettet udgave.

»Microsoft er en fantastisk god platform, men vor udgave af Microsoft, hvor vi har rettet til, er mere brugervenlig og intuitiv. Vi skal simpelt hen tænke på, hvordan kunden bruger telefonen,« siger Peter Frølund.

Noget af det vigtigste
Teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, mener nu, at mobilproducenterne altid har været tvunget til at behage teleselskaberne.

»Der er ingen tvivl om, at producenterne interesserer sig for, hvad teleselskaberne gerne vil have. Det er noget af det vigtigste. Det var da også et krav fra teleselskaberne, at telefonerne kunne bruge MMS-billedbeskeder, og Microsoft lagde i sin tid Java på telefonerne, fordi teleselskaberne ønskede det,« siger John Strand.

Java er den teknologi, som Microsofts tidligere ærkefjende, Sun Microsystems, har udviklet. Den gør det muligt at afvikle f.eks. spil på alt udstyr, uanset hvilket styresystem det måtte bruge.