Englænderne skal købe dyner fra Jysk

Sengetøjskoncernen Jysk åbner i dag de første butikker i Storbritannien, men ambitionen lyder på 500 nye butikker de kommende år. Det engelske marked er Lars Larsens springbræt til USA.

Dynekongen Lars Larsen vil have englænderne til at skifte deres tæpper ud med en dyne. Og helst en der står Jysk på. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
I dag er en stor dag for indbyggerne i Lincoln og Mansfield nord for Manchester i Storbritannien. I dag åbner nemlig de første to Jysk-butikker i det engelske, og dynekongen Lars Larsen forventer at åbne 500 forretninger i de kommende par år.

Og det afskrækker ikke dynekongen, at de første par år sandsynligvis bliver præget af hård konkurrence og underskud.

”England er et vanskeligt marked med mange konkurrenter. Ingen har bedt os komme, men Jysk vil være en global virksomhed, og jeg er overbevist om, at vores koncept også slår igennem i England,” siger Lars Larsen til Jyllands-Posten.

Sover med tæpper frem for dyner
Det britiske marked er væsentligt forskelligt fra det danske da briterne blandt andet bruger andre mål, sover i andre senge end det øvrige Europa og til dels sover med tæpper frem for dyner.

Til at starte med åbner Jysk derfor en række testbutikker, så konceptet kan tilpasses de britiske forbruger, men målet er at åbne omkring 20 til 25 butikker om året de kommende år, skriver Jyllands-Posten.

Erfaringerne vil Lars Larsen bruge når han engang skal erobre det amerikanske marked.

”Jysk skal på et tidspunkt til USA, og i forberedelserne kan vi lære af England. Der er visse lighedspunkter mellem de to lande, og det vil vi udnytte, når tiden kommer,” siger dynekongen til Jyllands-Posten.