Endomondo-køber vil udfordre Apple og Nike

Et af verdens største sportsbrands har købt den danske motions-app Endomondo for 575 millioner kroner. Nu skal danskerne tage kampen op mod Apple og Nike.

Under Armour køber Endomondo for at udfordre Apples samarbejde med konkurrenten Nike. Fold sammen
Læs mere

Lang tids rygter blev sent i aftes bekræftet, da det blev offentliggjort, at det amerikanske sportsbrand Under Armour har investeret 575 millioner kroner i den danske motions-app Endomondo.

Med købet har Under Armour omkring 120 millioner bruger på globalt plan, og de melder sig ind i kampen om at blive verdens førende inden for registrering af personlig fitnessinformation, og det sker kort inden, Apple præsenterer deres ur, der også skal gøre fitnessregistreringen lettere.

Samtidig med købet af Endomondo offentliggjorde Under Armour også købet af den amerikanske app MyFitnessPal. Den har til formål at hjælpe brugerne med at opnå deres træningsmål og har mere end 80 millioner registrerede brugere, og Under Armour betegner det som et skridt mod at opbygge det ultimative fitnessfællesskab.

På den baggrund er danske Endomondo, der blev startet i 2007 og har omkring 25 millioner brugere, blevet en del af en kamp mellem giganter, der kæmper om at blive førende inden for en ny verden, hvor fitness og teknologi i høje og højere grad mødes på flere forskellige platforme.

Under Armour blev stiftet af Kevin Plank i 1996 og er USAs næststørste sportsbrand efter Nike på førstepladsen. Han siger om købet:

»Under Armours globale føreposition inden for sundhed og fitnessinnovation er stærkt forbedret med købet af MyFitnessPal og Endomondo, og vi fortsætter med at definere en god fitnessoplevelser for millioner af mennesker verden over,« siger den amerikanske direktør og grundlægger Kevin Plank i en pressemeddelelse.

Han påpeger også, at jo mere folk træner, jo mere træningstøj og fodtøj vil de i sidste ende købe, og de nyerhvervede apps fungerer som motivation for folk til at træne mere.

Medstifter af Endomondo siger, at der med købet bliver flere ressourcer til at vokse og forbedre produktet, og det glæder hun sig til.

»Endomondo har hjulpet utrolig mange mennesker med at finde glædes ved motion, og som en del af Under Armour kan vi nå ud til endnu flere mennesker på globalt plan. Vi fortsætter vores mission som hidtil - vi vil stadig være Endomondo med fokus på at gøre motion sjovere, og vores team bliver ved med at have base i København,« siger Mette Lykke i en pressemeddelelse.