Endomondo henter ti-millioner-mærket

Udbredelsen af den mobile motions-app er i høj grad drevet af social aktivitet på nettet - til sammen har brugerne tilbagelagt 515 millioner kilometer.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske Endomondo, der står bag et online sportscommunity og en applikation til mobiltelefoner, som gør det muligt at registrere og dele data eksempelvis fra løbe- og cykelture, rykkede i efteråret til San Fransisco i USA for at sætte yderligere tryk på udviklingen af forretningen uden for Danmark.

I dag er det op mod 25 procent af brugerne, og Endomondo har netop rundet det, som medstifter af virksomheden Mette Lykke kalder en milepæl, nemlig ti-millioner-mærket i downloads. Heraf er de syv procent danske.

Hun peger på, at det i høj grad er den sociale karakter i tjenesten, der trækker udbredelsen, fordi folk deler deres motionsoplevelser på nettet. Eksempelvis har Endomondo oplevet trafikken på Facebook stige med 150 procent i 2012, hvor omkring 50.000 træningsresultater er blevet delt dagligt på Facebook ifølge Endomondo.

- Vi oplever i høj grad, at det er personer, der inviterer deres venner, udfordrer dem og får dem med. I Danmark, hvor vi har en anden kendskabsgrad, fordi det var der, vi startede ud, har vi set den virale effekt give en pæn vækst, uden vi behøver at gøre så meget markedsføringsmæssigt. Vi har lært meget af den erfaring, vi har gjort på det danske marked - og det er den position, vi har der, vi går efter i andre lande. Særligt i USA, lyder det fra Mette Lykke.

Endomondo er stiftet af de tre danske iværksættere, Mette Lykke, Jakob Jønck og Christian Birk, der i efteråret 2007 skiftede karrieren hos McKinsey & Company ud med en ny som iværksættere. Tjenesten blev lanceret i 2008, og i november etablerede de en afdeling i San Fransisco.

Tjenesten findes både i en gratis og i en betalingsversion, og ifølge Mette Lykke er det fortsat størstedelen af de ti millioner, der anvender den gratis version. I forbindelse med, at Endomondo har passeret denne milepæl, har iværksættervirksomheden offentliggjort en række data om brugerne, der eksempelvis siden lanceringen i 2008 har registreret 320 milloner miles - eller cirka 515 millioner kilometers fysisk aktivitet. Og de fleste af dem er blevet tilbagelagt på cykel.