Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Gennemsnitsoplaget for 379 dagblade i USA faldt med 10,6 procent til omkring 30,4 millioner eksemplarer i perioden april-september, viser nye tal fra den amerikanske oplagskontrol, U.S. Audit Bureau of Circulations.
En eneste avis går frem
Faldet er dobbelt så stort som sidste år. Fra september 2007 til september 2008 faldt oplaget med 4,6 procent. Den eneste avis blandt de 25 største, der kunne mønstre fremgang i oplagstallet, er finansavisen Wall Street Journal, ejet af den australske mediebaron Rupert Murdochs nyhedsimperium News Corp. Wall Street Journal går 0,6 procent frem til 2,02 millioner eksemplarer og slår dermed konkurrenten USA Today af pinden som USAs største avis. USA Today har mistet 17 procent i oplag, efter at hotelkæderne har skåret ned på gratis aviser til gæsterne.
Søndagsoplaget, som er målt på 562 aviser, faldt med 7,5 procent til 40 millioner eksemplarer. Sidste år var faldet på 4,9 procent. Ingen af de 25 største aviser formåede at hæve søndagsoplaget.
Læsertallet vokser
Læsertallet pr. solgt eksemplar vokser derimod, og det er dette tal, som aviserne sælger annoncer efter.
Den News Corp.-ejede New York Post mistede 19 procent oplag, New York Daily News gik 14 procent ned, og New York Times har mistet 7,3 procent oplag på hverdagsudgaven og 2,7 procent på søndagsudgaven, der fortsat er USAs største.