Endnu større fald i avisoplagene

Dobbelt så stor tilbagegang for aviserne. Folk sparer på abonnementet, og hoteller skærer ned på gratis aviser til gæsterne.

Der er kun en enkelt spire blandt de amerikanske dagblade - alle andre går tilbage. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Oplaget for de amerikanske aviser falder med endnu større styrke end hidtil i takt med, at folk skærer ned på abonnementerne for at spare penge, og udgiverne skærer ned på de store slagtilbud.

Gennemsnitsoplaget for 379 dagblade i USA faldt med 10,6 procent til omkring 30,4 millioner eksemplarer i perioden april-september, viser nye tal fra den amerikanske oplagskontrol, U.S. Audit Bureau of Circulations.

En eneste avis går frem

Faldet er dobbelt så stort som sidste år. Fra september 2007 til september 2008 faldt oplaget med 4,6 procent. Den eneste avis blandt de 25 største, der kunne mønstre fremgang i oplagstallet, er finansavisen Wall Street Journal, ejet af den australske mediebaron Rupert Murdochs nyhedsimperium News Corp. Wall Street Journal går 0,6 procent frem til 2,02 millioner eksemplarer og slår dermed konkurrenten USA Today af pinden som USAs største avis. USA Today har mistet 17 procent i oplag, efter at hotelkæderne har skåret ned på gratis aviser til gæsterne.

Søndagsoplaget, som er målt på 562 aviser, faldt med 7,5 procent til 40 millioner eksemplarer. Sidste år var faldet på 4,9 procent. Ingen af de 25 største aviser formåede at hæve søndagsoplaget.

Læsertallet vokser

Læsertallet pr. solgt eksemplar vokser derimod, og det er dette tal, som aviserne sælger annoncer efter.

Den News Corp.-ejede New York Post mistede 19 procent oplag, New York Daily News gik 14 procent ned, og New York Times har mistet 7,3 procent oplag på hverdagsudgaven og 2,7 procent på søndagsudgaven, der fortsat er USAs største.