Endnu lavere mobilpriser venter danskerne

Den barske konkurrence på mobilmarkedet vil fortsætte, og det vil blive dyrt for teleselskaberne, der derfor skal tjene pengene andre steder.

Mobilpriserne vil også i de kommende måneder være under pres. Arkivfoto: Colourbox Fold sammen
Læs mere

Danskerne kan gå sommeren i møde med udsigten til, at mobilpriserne fortsat vil falde som følge af den barske konkurrence på markedet.

Det står klart oven på gårsdagens kvartalsregnskaber fra Danmarks største teleselskab, TDC, og det næststørste, norske Telenor, som begge fortsat er presset af den priskrig, som det lille, genstridige, private mobilselskab Onfone begyndte i efteråret, og som synes uden ende.

Forskelligheden skal i højsædet

»Telekunderne i Danmark kan bare glæde sig over situationen, hvor ingen af de store vil købe Onfone. Det lover godt for en hård konkurrence, som alt andet lige fører til gode priser. Derfor skal teleselskaberne blive endnu dygtigere til at differentiere sig på andet end priser, for kundernes loyalitet til selskaberne er for lille,« siger Morten Imsgard, Sydbanks aktieanalytiker for telemarkedet.

Han konstaterer, at hvor et af TDCs store forretningsområder er under massivt pres, formår TDC at hente indtjening andre steder.

»Det løser dog ikke problemet med, at Onfone også er der i dag og i morgen, og det skaber en ret ustabil situation på det danske telemarked. Så også i 2. kvartal vil man se presset, og det bliver en kamp for TDC at sørge for, at kunderne bliver i butikken, samtidig med at man fortsætter den linde strøm af effektiviseringer, som kan forsvare den relativt stærke indtjening, som TDC kan præstere på trods af et kvartal med ekstraordinært højt konkurrencepres,« siger Morten Imsgard.

TDC har hjemmebanefordelen

Teleselskaberne skal derfor ud og give kunderne noget ekstra - noget, som ligger ud over abonnementet og sikrer tilknytningen til netop det selskab. Et eksempel er TDCs musiktjeneste Play. Ved at få noget mere oveni vælger mange at blive, selv om priserne måske er højere end hos konkurrenterne.

»TDC kan som hjemmebanespiller i Danmark trække sig sejrrigt ud. Telia vil nok lide mest, mens Telenor er lidt bedre stillet. Telenor er også presset men får indtjening fra Onfone, som anvender Telenors net. Men TDC vil være bedst af de store til at håndtere situationen i kraft af sin størrelse og dominans,« vurderer Morten Imsgard.

Så Telenor står svagere, fordi Telenor ikke længere sælger TV?

»Ja, det gør det sværere for Telenor. Både Telenor og Telia vil især fremadrettet være aggressive på mobilt bredbånd, hvor TDC endnu ikke har en solid markedsposition, selv om TDC har fastholdt sin stilling. Men området er endnu for småt til at kompensere for tabene andre steder. Man må dog forvente, at fastnetbredbåndskunderne vvil flytte over til mobilt bredbånd, som det sker fra fastnet til mobil tale. Derfor er det centralt for selskaberne at være til stedet på dette område,« siger Morten Imsgard.

Priserne skal op

Det voksende salg af dyrere mobiltelefoner og tavle-PCer giver muligheder - men dilemmaet er, at ingen tør sætte priserne på mobilt bredbånd op.

»Det er næsten umuligt at ændre nu. Det første selskab, som begynder at skrue på knapperne, vil givetvis tabe markedsandele. Det er ikke specielt attraktivt at være den første, men alle teleselskaberne har en fælles og meget stor interesse i at få det ændret, for det er pinedød nødvendigt at gøre noget ved priserne for at forsvare de store investeringer, som selskaberne skal lægge i at udvide deres netværk,« siger Morten Imsgard.