Endnu et rederi varsler rateforhøjelse på Asien-Europa-ruten

De store containerrederier har de seneste dage varslet rateforhøjelser på stribe på ruterne mellem Asien og Europa.

Foto: INGO WAGNER. ARKIVFOTO.
Læs mere
Fold sammen

Senest har det Hongkong-baserede rederi OOCL torsdag annonceret prisforhøjelser over for sine kunder, som præsenteres for en prisforhøjelse på 900 dollar per tyvefodscontainer (TEU).

- Med effekt fra 1. maj vil fragtraterne for den vestgående trafik fra Fjernøsten (eksklusive Japan) til Nordeuropa, Middelhavet og Sortehavet blive forhøjet med 900 dollar per TEU, fremgår det af meddelelsen fra OOCL.

Tirsdag kom der en tilsvarende melding fra A.P. Møller-Mærsks containerben, Maersk Line, der varslede et rateløft mellem Fjernøsten og Middelhavet på 1000 dollar per teu - ligeledes per 1. maj.

Foruden Mærsk og nu også OOCL har det franske containerrederi CMA CGM og tyske Hapag-Lloyd inden for de seneste dage meldt om prisforhøjelser af varierende størrelse på Asien-Nordeuropa-ruterne fra den 1. maj.

Rederierne har tidligere gjort forsøg på at få hævet raterne, som har været presset ned i historisk lave niveauer som følge af ubalance mellem udbud og efterspørgsel, men det har ofte kun givet anledning til et kortvarigt hop i raterne, før de igen er faldet tilbage.

Ifølge rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) faldt spotprisen for at fragte en teu på ruten mellem Asien og Europa til 291 dollar i sidste uge fra 339 dollar ugen før.

 

 

Flemming Thestrup Andersen +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans[AT]ritzau.dk, www.ritzaufinans.dk