Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Trods de lidt svagere tal fastholder B&O sine forventninger til helåret, der lyder på en EBIT-margin på omkring break-even.
Omsætningen i de første tre måneder af B&Os forskudte regnskabsår endte på 566 millioner kroner, hvilket ikke bare er en nedgang i forhold til sidste års første kvartal, der landede på 600 millioner kroner - det er også svagere end analytikernes gennemsnitsestimat, der ifølge SME Direkt lød på 624 millioner kroner.
Resultatet EBIT ligger på linje med sidste års første kvartal, der endte på et stort minus på 61 millioner kroner. Analytikerne havde dog sat næsen op efter et bedre tal. De forventede ifølge SME Direkt et minus på 47 millioner kroner.
Bang & Olufsens topchef Tue Mantoni erkender, at virksomhedens stadig har det svært på de gamle kerneområder med high end-produkter. Han noterer sig dog, at indsatsområderne, der er både BRIK-lande og produktet Play, som er en billigere produktklasse, arbejder sig den rigtige vej.
»Selv om vi er begyndt at se resultaterne af vores strategiske omstillingsproces, så faldt den samlede omsætning seks procent i første kvartal af regnskabsåret 2013/14. B&O PLAY og Automotive viste fortsat omsætningsvækst med en fremgang på henholdsvis 19 procent og 13 procent i kvartalet, og BRIK-omsætningen voksede med 28 procent primært drevet af en stærk fremgang i Kina,« siger Tue Mantoni i en kommentar i regnskabet og tilføjer:
»Denne positive udvikling blev opvejet af fortsatte udfordringer i AV-forretningen, især i Europa.«
B&Os strategi er at luge ud i butikkerne på det pt. tunge og kriseramte europæiske marked og i stedet satse på butikker i specielt Kina. Den udvikling er fortsat i kvartalet, hvor virksomheden har åbnet flere butikker og har oplevet en pæn vækst i salget i specielt Hongkong og i Sydkina.
Virksomheden har også de seneste år i stigende grad ædt sin ind på markedet for lydanlæg i biler i den dyre klasse. Den udvikling fortsætter - om end den er lidt svagere end analytikerkorpset havde sat næsen op efter. Divisionen Automotive havde i første kvartal af regnskabsåret 2013/14 en omsætning på 151 millioner kroner mod 134 millioner kroner i samme periode sidste år, svarende til en stigning på 13 procent, fremgår det af kvartalsregnskabet.B&Os regnskab for sit forskudte regnskabsårs første kvartal kommer efter, at Struer-virksomheden i august måtte bøje nakken og fortælle aktionærerne, at det fulde regnskabsår 2012/13 endte med et blodrødt nettoresultat på minus 160 millioner kroner.
Den økonomiske krise har været hård ved den hæderkronede danske producent af lyd- og TV-anlæg. Og den er ikke alene. Tirsdag meddelte B&Os nok tætteste konkurrent i high end-segmentet, tyske Loewe, at det er insolvent. Loewe fortsætter dog arbejdet med at rekonstruere sig selv.