Endnu et fælt underskud i B&O

Den danske producent af high end-fjernsyn og musikanlæg har det stadig svært. Første kvartal skuffer med salgsnedgang og svagere driftsresultat end ventet.

Danske B&O havde et svært helår 2012/13. Nu forsøger Struer-virksomheden så at forbedre driften. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Bang & Olufsen kommer skuffende ud af sit første kvartal med et omsætningsfald på seks procent og et driftsresultat (EBIT) på minus 64 millioner kroner. Det viser tallene fra B&O, der er blevet offentliggjort onsdag morgen.

Trods de lidt svagere tal fastholder B&O sine forventninger til helåret, der lyder på en EBIT-margin på omkring break-even.

Omsætningen i de første tre måneder af B&Os forskudte regnskabsår endte på 566 millioner kroner, hvilket ikke bare er en nedgang i forhold til sidste års første kvartal, der landede på 600 millioner kroner - det er også svagere end analytikernes gennemsnitsestimat, der ifølge SME Direkt lød på 624 millioner kroner.


Bang & Olufsen

I millioner kr.1. kvt. 13/141. kvt. 12/13Ændr.
i pct.
Nettoomsætning566600-6%
Driftsresultat (EBIT)-64-61--5%
Resultat før skat-68-64--6%
Nettoresultat-53-47--13%
Egenkapital158315810%
Overskudsgrad-11,3 pct.-10,2 pct.
Antal ansatte20192083-3%




Resultatet EBIT ligger på linje med sidste års første kvartal, der endte på et stort minus på 61 millioner kroner. Analytikerne havde dog sat næsen op efter et bedre tal. De forventede ifølge SME Direkt et minus på 47 millioner kroner.

Bang & Olufsens topchef Tue Mantoni erkender, at virksomhedens stadig har det svært på de gamle kerneområder med high end-produkter. Han noterer sig dog, at indsatsområderne, der er både BRIK-lande og produktet Play, som er en billigere produktklasse, arbejder sig den rigtige vej.

»Selv om vi er begyndt at se resultaterne af vores strategiske omstillingsproces, så faldt den samlede omsætning seks procent i første kvartal af regnskabsåret 2013/14. B&O PLAY og Automotive viste fortsat omsætningsvækst med en fremgang på henholdsvis 19 procent og 13 procent i kvartalet, og BRIK-omsætningen voksede med 28 procent primært drevet af en stærk fremgang i Kina,« siger Tue Mantoni i en kommentar i regnskabet og tilføjer:

»Denne positive udvikling blev opvejet af fortsatte udfordringer i AV-forretningen, især i Europa.«

B&Os strategi er at luge ud i butikkerne på det pt. tunge og kriseramte europæiske marked og i stedet satse på butikker i specielt Kina. Den udvikling er fortsat i kvartalet, hvor virksomheden har åbnet flere butikker og har oplevet en pæn vækst i salget i specielt Hongkong og i Sydkina.

Virksomheden har også de seneste år i stigende grad ædt sin ind på markedet for lydanlæg i biler i den dyre klasse. Den udvikling fortsætter - om end den er lidt svagere end analytikerkorpset havde sat næsen op efter. Divisionen Automotive havde i første kvartal af regnskabsåret 2013/14 en omsætning på 151 millioner kroner mod 134 millioner kroner i samme periode sidste år, svarende til en stigning på 13 procent, fremgår det af kvartalsregnskabet.B&Os regnskab for sit forskudte regnskabsårs første kvartal kommer efter, at Struer-virksomheden i august måtte bøje nakken og fortælle aktionærerne, at det fulde regnskabsår 2012/13 endte med et blodrødt nettoresultat på minus 160 millioner kroner.

Den økonomiske krise har været hård ved den hæderkronede danske producent af lyd- og TV-anlæg. Og den er ikke alene. Tirsdag meddelte B&Os nok tætteste konkurrent i high end-segmentet, tyske Loewe, at det er insolvent. Loewe fortsætter dog arbejdet med at rekonstruere sig selv.