Endnu en stor bøde til bredbåndsselskab

Internet-leverandør fik 100.000 kroner i bøde, fordi man oplyste kunderne om prisen på en måned i stedet for det halve år, som kontrakten gjaldt.

Trods Internet med orkanstyrke skal man overholde markedsføringsreglerne, så kunderne kan se, hvad det koster at få forbindelsen i orden. Fold sammen
Læs mere
Endnu en aktør i den danske telebranche må betale en stor bøde for dårlig oplysning over for kunderne.

Den nordjyske Internet-leverandør Bredbånd Nord I/S har fået en bøde på 100.000 kroner, efter at forbrugerombudsmand Henrik Øe sidste år anmeldte i alt otte selskaber for mangelfulde prisoplysninger. Bredbånd Nord havde ikke på sit netsted oplyst, hvad mindsteudgiften over seks måneder for at få Internet-forbindelse var. Der stod kun prisen for en måned.

At bøden ikke blev større, skyldes, at Bredbånd Nord straks forsøgte at rette fejlen og siden har medvirket til efterforskningen af sagen.

Den samlede pris skal oplyses

Af markedsføringsloven fremgår det, at kunderne altid skal vide, hvad de som minimum kommer til at betale, når de tegner et abonnement. Og da de fleste abonnementer - også på mobiltelefoner - binder kunden til selskabet i mindst seks måneder, er det denne pris, der skal oplyses.

Forbrugerombudsmanden har gennem de seneste måneder anmeldt en række selskaber og har også fået tildelt dem solide bøder for ukorrekt markedsføring.