Endnu en Mærsk-konkurrent havde underskud i første kvartal

Første kvartal har været en særdeles hård periode for de globale containerrederier på grund af historisk lave fragtrater og en fortsat markant overkapacitet på markedet.

Foto: FABIAN BIMMER. Første kvartal har været en særdeles hård periode for de globale containerrederier på grund af historisk lave fragtrater og en fortsat markant overkapacitet på markedet.
Læs mere
Fold sammen

Og det måtte også tyske Hapag-Lloyd sande, da rederiet noterede sig et underskud på 42,8 mio. euro i januar, februar og marts mod et overskud på 128,2 mio. euro i den tilsvarende periode sidste år.

Underskuddet blev en realitet på baggrund af en omsætning på 1,93 mia. euro - et fald fra 2,30 mia. euro i første kvartal 2015. Driftsresultatet (EBITDA) blev et overskud på 123,4 mio. euro mod et plus på 283,6 mio. euro et år tidligere.

Også taiwanske Evergreen Marine har fredag oplyst om et tab i første kvartal. Det blev på 3,84 mia. taiwanske dollar (770 mio. kr.), mens analytikerne ifølge estimater indsamlet af Bloomberg News havde sigtet efter et noget mindre minus - på 2,84 mia. taiwanske dollar (570 mio. kr.).

A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, der er i konkurrence med både Hapag-Lloyd og Evergreen Marine, var også udset til et stort tab i første kvartal blandt analytikerne, men rederiet overraskede markant ved at præsentere sorte tal for kvartalet.

Maersk Line fik således et overskud på 37 mio. dollar i første kvartal, mens analytikerne ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates havde ventet et underskud på 172 mio. dollar.

De vanskelige markedsforhold for rederierne har over den seneste måned fået aktørerne til at kigge i retningen af store samarbejdsaftaler, hvilket har kastet to nye alliancer af sig; Ocean Alliance, der består af CMA CGM, Cosco Container Lines, Evergreen og Orient Overseas Container Lines (OOCL) samt The Alliance, der får Hanjin Shipping, Hapag-Lloyd, "K" Line (Kawasaki Kisen), Mitsui OSK Lines, Nippon Yusen Kaisha (NYK) og Yang Ming som medlemmer.

Begge nye alliancer skal konkurrere med 2M-alliancen, der består af Maersk Line og MSC, og begge de nye alliancer ventes at starte i april næste år.