Endnu en gigant inddraget i ruslandsballade

Microsoft undersøger nu, om russiske »trolde« har købt påvirkende annoncer forud for præsidentvalget i USA sidste år. Google har - ligesom Facebook og Twitter - fundet beviser på russiskbetalt, politisk annoncering.

Microsoft undersøger nu, om der kom russiskbetalte annoncer på bl.a. søgemaskinen Bing i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg i november 2016. Arkivfoto: Lionel Bonaventure, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: LIONEL BONAVENTURE

Også Microsoft er nu blevet blandet ind i den prekære sag om mulig russisk påvirkning af det amerikanske præsidentvalg i 2016.

Den amerikanske softwaregigant meddelte mandag, at den er i gang med at undersøge, hvorvidt russere købte valgannoncer på Microsofts søgemaskine Bing eller på andre onlineprodukter, som Microsoft driver.

Google har fundet annoncer

Det sker, efter at internetgiganten Google har opdaget, at der blev bragt russiskkøbte annoncer for titusinder af dollars på både YouTube, Gmail og i andre Google-produkter. Annoncerne ser dog ikke ud til at være købt af den samme gruppe med tilknytning til den russiske ledelse i Kreml, Internet Research Agency, som købte påvirkende annoncer på Facebook, skriver det amerikanske dagblad Washington Post, og dermed ser de russiske bestræbelser på at sprede misinformation online ud til at være et meget bredere problem, end det hidtil har været troet.

Google driver verdens største onlineannonceforretning, og YouTube er verdens største onlinefilmtjeneste.

En talsmand for Microsoft siger til nyhedsbureauet Reuters, at undersøgelsen er i gang, men at der endnu ikke er oplysninger om eventuelle fund.

»Vi tager rapporter om misbrug af vores platforme seriøse. Derfor undersøger vi, og hvis der har fundet upassende aktivitet sted, vil vi tage skridt til at nedbringe et sådant misbrug i fremtiden,« lyder det fra Microsoft.

Giganter indkaldt til høring i efterretningskomitéen

Facebook, Google og Twitter er blevet indkaldt til en særlig høring 1. november i den amerikanske kongres' efterretningskomité, som gennem længere tid har undersøgt stadig flere rygter om, at det russiske Putin-styre havde forsøgt at påvirke udfaldet af det amerikanske præsidentvalg, som gav Donald Trump posten, ved gennem mellemmænd at købe annoncer hos de store teknologigiganter for at fremme særlige synspunkter.

Facebook, som er verdens største, sociale netværk med to milliarder månedlige, aktive brugere, har, efter hårdt pres, i september konstateret, at såkaldte russiske »trolde« har købt omkring 3.000 annoncer for mere end 100.000 dollars på Facebook i forbindelse med præsidentvalget. Omkring ti millioner Facebook-brugere så de omstridte annoncer, som var købt og betalt fra Rusland, oplyste Facebook i sidste uge. De 44 procent blev set før valgdagen i november, de 56 procent efterfølgende. 99 procent af annoncerne har kostet mindre end 1.000 dollars stykket.

Omkring 25 procent af annoncerne har ifølge Facebook aldrig været vist til nogen. Det skyldes ifølge Facebooks politik- og kommunikationsdirektør, Elliot Schrage, at annoncer vises, hvor de er relevante, hvorved visse annoncer aldrig når ud til nogen.

Zuckerberg: Sådan er det

Facebook-stifter og -topchef Mark Zuckerberg har afvist kritikken af Facebook.

»Sådan er det at køre en platform for alle ideer,« skrev Mark Zuckerberg for 14 dage siden og slog fast, at præsidentvalget i 2016 var det første i USA, hvor Internettet var den primære måde, som kandidater kommunikerede på.

Han kaldte det samtidig »skørt« at tro, at misinformation på Facebook ændrede på udkommet af valget. Facebook har dog besluttet at ansætte 1.000 ekstra til at gennemse annoncer og sikre, at de overholder betingelserne. I maj sagde Facebook, at der ville blive ansat 3.000 flere til at sikre, at film, der viser mord, selvmord eller anden form for vold, racediskrimination eller narkosalg hurtigst muligt blev fjernet.

De amerikanske efterretningstjenester har tidligere konkluderet, at Rusland blandede sig i præsidentvalget, hvor det er en kendt sag, at Ruslands præsident, Vladimir Putin, gerne så Donald Trump valgt. Donald Trump selv har afvist, at hans præsidentkampagne har været hjulpet af Rusland.

Twitter lukker 201 konti

Sagen har medført et øget, politisk pres for større gennemsigtighed i forhold til økonomien bag politisk onlineannoncering.

Twitter har lukket 201 konti, som er knyttet til Internet Research Agency i Rusland. Samtidig har Twitter offentliggjort, at nyhedsnetstedet RT, som menes at have forbindelser til Kreml, brugte 274.100 dollars på annoncer på Twitter i 2016. Det fremgår dog ifølge Washington Post ikke, hvor mange gange annoncerne er blevet vist.