Endelig: Hjælp på vej til fusk-ramte VW-ejere

Kører du VW, Skoda, Seat eller Audi, og har din bil snydesoftware fra Volkswagen, så er der snart ved at være lys for enden af tunnellen.

Foto: JULIAN STRATENSCHULTE.
Læs mere
Fold sammen

Syv måneder efter afsløringen af Volkswagens snyd med målingen af sundhedsskadelig kvælstofudledning kan de 90.000 danske ejere af køretøjer fra VW-koncernen nu se frem til snart at få fikset deres biler og få snydesoftwaren fjernet.

Omkring påske fik de mange tusinde ejere af Folkevogne, Skodaer, Audier og Seater med 1,2, 1,6 og 2,0 liters TDi-motorer af EA-189-typen brev fra Skat om, at de var blandt de uheldige, der var ramt af Volkswagens »dieselgate«.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Når der er gået så lang tid, før Volkswagen er gået i gang med at udbedre skaderne, skyldes det ifølge Volkswagens danske pressechef, Søs Righolt, at der har skullet udvikles en meget grundig testprocedure som grundlag for de forestånede opdateringerne af de involverede biler.

»Her skal man tage ad notam, at det er muligt, at det »kun« er tre motortyper, der skal opdateres, men de ligger altså i en meget lang række modeller spredt på fire forskellige bilmærker. Alle disse skal testes individuelt, for at fabrikken kan stå inde for resultatet. I alt drejer det sig om mere end 60 forskellige modeller, der skal testes med forskelligt udstyr, gearkasse, modelvarianter etc.,« siger pressechefen.

Så snart tyske KBA (Kraftfart-Bundesamt), som er den myndighed, der typegodkender biler, og den danske Trafikstyrelsen har godkendt de tekniske løsningsmodeller, går Volkswagen i Danmark i gang med at indkalde de 49.000 biler af mærket VW.

»Vi har allerede uddannet i alt 400 medarbejdere i at håndtere opdateringerne og afventer nu blot grønt lys for at kunne komme i gang,« siger Søs Righolt.

Selve opdateringen af bilerne kommer til af vare cirka en halv time for 1,2 og 2,0 liter-modellernes vedkommende, mens det kan tage et time at opdatere 1,6 liter-modellerne.

Oprindeligt var det meningen, at alle berørte bilmodeller fra Volkswagen-koncernen skulle være ordnet inden udgangen af 2016. men det kan komme til at knibe med at nå det.

»Volkswagen AG har tidligere sagt, at opdateringerne kan vare ind i 2017. Desuden vil de dansek ejere jo selv kunne bestemme, hvornår opdateringen skal ske inden for et vist tidsrum. men vores må er naturligvis, at få opdateret bilerne så hurtigt som muligt,« siger Søs Righolt.

Et spørgsmål som har bekymret ejerne af de berørte bilejere er, om deres køretøjer kommer til at køre kortere på literen efter opdateringen, hvilket - udover selve driftsøkonomien - kunne påvirke afgiften. Hertil bemærker Volkswagens danske pressechef:

»Volkswagen har allerede tilbage i efteråret sagt, at bilerne til fulde vil leve op til de værdier, der er angivet i ders typegodkendelse, det såkaldte COC-dokument, efter opdateringerne«.

På verdensplan er 11 mio. biler fra Volkswagen-koncernen berørt af »dieselgate«, og hjemme i Wolfsburg venter der store erstatningskrav. Alene fra USA ventes krav på op mod 120 milliarder kr.