End ikke en fyring som topchef kan stoppe ham

For to år siden vurderede eksperter, at Frank Vang-Jensens fyring som topchef i svenske Handelsbanken næppe ville give ham adgang til bankbranchen igen. Men manden med bankblod i årerne gjorde vurderingerne til skamme, da han et halvt år senere blev landechef i Nordea Danmark. Nu skal han lede privatkundeområdet for hele koncernen.

frank
Frank Vang-Jensen har rejst sig, efter at han blev fyret som topchef for svenske Handelsbanken. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Da Handelsbankens formand i sommeren 2016 satte punktum for Frank Vang-Jensens tid som topchef i den svenske bank, fik han voldsom kritik for sin disciplinære ledelsesstil. Men Frank Vang-Jensen holdt sig ydmygt tilbage.

Formanden for Handelsbanken, Pär Boman, brød enhver form for kommunikationskodeks, da han ikke lagde skjul på, at fyringen var »udelukkende relateret til individet.« Konklusionen var, at det var en fejlrekruttering.

Med hans enorme fokus på selve arbejdsopgaverne, han får stillet, er der ikke meget tid tilovers til at kere sig om de ansatte. Og Frank Vang-Jensen er ikke sky for at træffe den beslutning, han finder bedst.

Det var den fremgangsmåde, der kostede ham jobbet i Handelsbanken, men det har vist sig at være den helt rette fremgangsmåde i Nordea, hvor han nu er på vej op ad rangstien.

En mand med ét mål

Det seneste halvandet år har han brugt på at forsøge at rette op på Nordeas store kundekrise, efter at Panama Papers skyllede ind over banken, og kundetilfredsheden styrtdykkede.

Frank Vang-Jensen blev ansat som landechef for Danmark for at sikre kundetilfredsheden, og det er det, han har haft øje for.

Selv om kunderne er flygtet fra banken, og kundetilfredsheden er dalet voldsomt, har bankmanden fra Viborg stålfast holdt fast i at genskabe tilliden mellem kunderne og banken.

Han har blandt andet sørget for at nedprioritere salgsmål i de enkelte filialer og rykke fokus over på det, der reelt sikrer bankens overlevelse: kunderne, der i flere år er løbet fra banken.

»Det handler om, at det er det, der er godt for kunden, som vi gør, og ikke det, der er godt for banken. Vi har fjernet samtlige centrale salgsmål for filialerne. Der findes kun ét enkelt salgsmål nu i Danmark, og det er kundetilfredshed. Det er det, der er fokus på,« sagde han til Berlingske forrige år.

Og selv om kundetilfredsheden endnu ikke er væsentligt forbedret, er det om noget den iver og ihærdighed, der nu har sat ham i spidsen for privatkundeområdet i hele koncernen.

One man's trash, another man's treasure

Frank Vang-Jensen har slået sine folder i bankverdenen i mere end 30 år. Og selv om karrieren var opadgående, har de seneste par år alligevel været præget af turbulens.

For hans bankkarriere tog et alvorligt dyk, da han i sommeren 2016 blev fyret fra sin stilling som topchef i svenske Handelsbanken efter kun 16 måneder.

Vurderingerne var, at det ville blive svært for ham at lande et job i samme branche igen. Men den 51-årige viborgenser må siges at være en målrettet mand.

Han er gået fra at være en fejlrekruttering til at være anerkendt og elsket for sin strømlinede arbejdsgang i Nordens største bank, Nordea. Han har på få år sikret sig en plads i direktionen. Og han har ikke mindst fået gjort eksperters og bankfolks ord om, at han ikke skulle regne med et job i en dansk eller nordisk bank igen, til skamme.