En tillidssag at være testvirksomhed

Den lille gourmetbagerkæde Lauras Bakery har sagt ja til at teste Shopbox’ nye butiks-app. Det gør bageriet af flere årsager.

Helle Mejer, som er daglig leder af Lauras Bakery, her sammen med stifter af Shopbox Christian Zigler, er glad for den dialog, som har været med Shopbox, og at det handler om både produktet og den tillid, der er blevet skabt. Foto: Liselotte Sabroe
Læs mere
Fold sammen

Der bliver dagligt langet utallige kager og brød over designerdisken i Lauras Bakerys to butikker i København. Fremover vil de blive registreret på en ny måde. Den lille gourmetbagerkæde har nemlig valgt at teste et nyt kasseapparatsystem fra danske Shopbox.

Shopbox er i fuld gang med at afprøve sit tavlecomputerbaserede system, og planen er, at det skal lanceres officielt i marts. Men det skal testes yderligere, og i den forbindelse har virksomheden Shopbox indgået aftale med Lauras Bakery om samarbejde. I denne uge er kædens tidligere system blevet udskiftet med iPads med Shopbox på.

Det er selvfølgelig ikke uden grundige overvejelser, at en virksomhed siger ja til at teste nye systemer, men der er alligevel gode årsager til, at Lauras Bakery, der har to butikker og 35 ansatte, er gået med til det. Kædens daglige leder Helle Mejer forklarer, at det handler om både produkt og tillid.

»Vi har haft en rigtig god dialog med Shopbox. Vi oplever, at de lægger mange kræfter i det, og at de står klar til at hjælpe, hvis der er nogen former for problemer,« siger Helle Mejer og tilføjer:

»Det er en testperiode. Det er vi godt klar over. Det handler meget om tillid. De har taget vores feedback alvorligt og reageret på det. Det gør os trygge ved at arbejde sammen med dem.«

Helle Mejer fortæller, at virksomheden, der har butikker i både Torvehallerne og på Blågårdsgade i København, tjekkede forskellige muligheder ud. Men når det kom til stykket, så kunne Shopbox ting, der alt andet lige var perspektiver i. Fordelene ved systemet overgik simpelthen ulemperne ved at skulle teste noget nyt.

Helle Mejer gør det i den forbindelse klart, at overbliksfunktionerne i Shopbox-systemet var en udslagsgivende faktor.

»Vi har mange produkter, som vi får ind hver dag, og som skal sælges samme dag. Vi har enormt mange transaktioner. Shopbox har skabt et system, der kan skabe nogle tal, som vi rent faktisk kan arbejde med. Vi kan se, hvad der bliver solgt og følge med i det undervejs,« siger hun. Hvorfor er det vigtigt?

»Én ting er det økonomiske. Men vi vil gerne være en del af kampen mod madspild. Og hvis vi skal kunne se, hvilke produkter vi har i butikken, og hvor meget vi smider ud, så har vi brug for data. Vi skal kunne se, hvor meget vi sælger og hvornår. Det handler om at optimere,« siger helle Mejer og tilføjer:

»Derudover handler det om at minimere fejl. Vi skal have et system, der giver overblik, og som er både nemt at bruge og ændre i, hvis der f.eks. er nye varer. Det mener vi, at vi har fået med appen fra Shopbox.«

Shopbox vil sælge sig på, at det på den ene side er et kasseapparat med tilhørende betalingsfunktioner, og på den anden kan bruges til at levere data, som kan bruges og tilgås relativt simpelt. Dataen kan både bruges på dagen af bl.a. den daglige leder – og senere kan den bruges til at fylde tal i et regnskabsprogram. For Helle Mejer og Lauras Bakery handler det hele på mange måder om at gøre det hele så simpelt som muligt. Det giver mere tid til det vigtige: Kagerne og de sultne kunder, der venter.