En million vil have Lego til at stoppe Shell-samarbejde

En kampagne mod Legos reklamesamarbejde med Shell har nu fået opbakning fra flere end én million mennesker verden over.

Greenpeace-potest mod Lego Fold sammen
Læs mere
Foto: MARTIN BERNETTI
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Flere end én million mennesker verden over har med deres underskrifter protesteret mod Legos reklamesamarbejde med energigiganten Shell. Det skriver Politiken.

Det er miljøorganisationen Greenpeace, der på sin hjemmeside siden juli har indsamlet underskrifter mod den danske legetøjskoncerns samarbejde med Shell, der leder efter olie og gas i Arktis. Samtidig er der blevet lavet en meget omtalt video, hvor et arktisk legolandskab bliver oversvømmet af olie. Filmen er blevet set over 5,7 millioner gange siden juli på videodelingstjenesten YouTube.

Der er ifølge Politiken tale om en af de mest omfattende protester af sin slags nogensinde, og Lego må meget snart forholde sig til kritikken, mener ekspert i krisestyring og bestyrelsesformand i kommunikationsbureauet Advice Jesper Højberg Christensen.

»Lego bør overveje meget kraftigt, hvad de kan holde til. Hvis de reagerer nu, kan de stadig komme ud af sagen med den halve ære i behold,« siger han til avisen.

Reklamesamarbejdet blev indgået i 2011 og giver Shell ret til at sælge særlige legoudgaver af Ferrari-biler på sine tankstationer. Kampagnen er tidligere blevet vurderet til at have en PR-værdi på over 600 millioner kroner for Shell.

Topchef i Lego Jørgen Vig Knudstorp har ifølge Politiken tidligere afvist at reagere på kritikken, da han betragter sagen som et anliggende mellem Greenpeace og Shell.