En million for billede af topchefer i slåskamp

Se & Hør-skandalen har sat fokus på ugebladenes metoder for at skaffe de mest saftige historier om alverdens kendisser. I USA scorer fotografer flere hundrede tusind kroner for det rigtige kendis-billede.

Kronprinsesse Mary sammen med den australske spillemogul James Packer. Fold sammen
Læs mere
Foto: TORSTEN BLACKWOOD
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Medierne hungrer efter unikke historier i en grad, så de er villige til at betale flere hundrede millioner for det helt rigtige billede. 

News Corporation har angiveligt betalt 210.000 dollar, svarende til over 1 million kroner, for et billede af den australske spillemogul James Packer i håndgemæng med erhvervsmanden og topchef i tv-selskabet Nine Network, David Gyngell.

Det skriver den britiske avis The Guardian.

Ifølge avisens kilder bød News Corporation 210.000 dollar for billedet af de to fightende erhvervsmænd foran Packers hus på Bondi Beach i Australien. Buddet overmachede andre medier, blandt andet Daily Mail, som angiveligt skulle have budt 20.000 dollar for billedet.

De to erhvervsmænd har været venner i 35 år, men røg ifølge medier i totterne på hinanden, fordi James Packer mente, at han var blevet overvåget af en medarbejder fra vennens tv-selskab. Det afviste David Gyngell imidlertid, men diskussionen endte altså med slagsmål.

I en statement mandag morgen meddelte de to australske erhvervsmænd, at de stadig er venner og respekterer hinanden og i øvrigt ikke har yderligere kommentarer til situationen.




News Corporation, som altså endte med at kunne bringe billedet af slagsmålet, har den australsk-amerikanske mediemogul Rupert Murdoch som topchef. Han måtte i 2011 lukke den britiske tabloidavis News of the World som konsekvens af flere skandaler, der påvirkede avisens og resten af medieimperiets omdømme. News of the World havde et oplag på 3,4 millioner eksemplarer ugentligt og var dermed den mest solgte engelsksprogede avis i verden.

I Danmark har den verserende Se & Hør-skandale bragt fokus på mediernes metoder for at skaffe historier. Aller-ugebladet er kommet i vælten efter afsløringer om, at Se & Hør angiveligt har betalt penge for ulovlige oplysninger.

Trods den omstridte sag fortsætter Se & Hør med at give penge for gode tip fra læserne. Aller betaler i alt cirka 10.000 kroner om ugen for gode tip og ligger altså stadig langt fra de priser, som Murdoch-medierne er villige til at punge ud med.