Én milliard mennesker har kastet sig over norsk quiz-fænomen

Verdens hurtigst voksende læringsplatform har fået både Microsoft og frisk kapital i ryggen.

I 2013 blev »Kahoot!« lanceret af Johan Brand, Jamie Brooker og Morten Versvik fra deres kontor i startup-mekkaet Mesh i Oslo.

Efter flere år med eventyrlig vækst har quiz-platformen nu haft én milliard spillere siden opstarten - med 40 millioner aktive brugere hver måned.

Ideen bag Kahoot er, at folk opretter sine egne quizer kaldet »kahoots« med spørgsmål og svaralternativer, eller alternativt vælger fra en database med kahoots, som andre har lavet.

Derefter oprettes et lukket socialt netværk for dem, som skal deltage i spillet. Alle opretter sin egen profil i Kahoot-appen og bruger smartphone, tablet eller PC til at svare på spørsmålene.

Spillerne samler point ved at svare rigtigt, og man får ekstrapoint for at svare hurtigt.

Den norske quiz-platform har vist sig særligt populær i amerikanske klasseværelser, hvor det allerede regnes som et vigtigt læringsværktøj.

»Det er godt. Alle bruger det. Det får børnene til at involvere sig,« sagde indlæringsspecialist Tosh McGaughy ved en distriktsskole i Texas til New York Times i fjor.

Samme år var Kahoot på investorjagt i Silicon Valley og hentede 10 millioner dollar - godt 70 millioner danske kroner - i frisk kapital blandt andet ved at få Microsoft Ventures ind på ejersiden.

Pengene falder på et tørt sted, for fremover skal selskabet investere tungt i videreudvikling.

»En række nye spil og spilformater, mobilapps og meget andet spændende er under udvikling,« siger administrerende direktør Erik Harrell til E24.

Udover nye løsninger for eksisterende brugergrupper vil Kahoot blandt andet satse på erhvervssegmentet, oplyser han.

Erik Harrell satte sig i Kahoot-direktørstolen i efteråret og var tidligere finansdirektør i Opera Software.

Kahoot har i dag afdelinger i Austin i Texas samt i London. Hovedkontoret ligger fortsat i Oslo.