En frækkere Volvo i mellemklassen

Er du på udkig efter en billig Volvo er den udgående S60 et godt bud. Den er billig lige nu og proppet med udstyr, for den skal holde et år mere, før den nye er på markedet.

Volvo har vist de første billeder af den nye S60. Eller rettere konceptbilen, og den giver et glimt af, hvordan den kommende Volvo S60 vil se ud, når den kommer på markedet i 2010.

De coupé-inspirerede linier, som gav den første Volvo S60 sin karakteristiske form, er endnu mere udtalte på den nye generation.

Endnu er der tale om et såkaldt koncept og hvor meget af formgivningen, der overlever til produktionsbilen, er et meget åbent spørgsmål, for Volvo er i krise. »Konceptbilens ydre design giver en klar indikation af, hvad kunderne kan forvente af den nye Volvo S60. Når det gælder interiøret har vi været mere modige – her har vi haft fokus på at skabe en fremtids-vision med et lidt længere tidsperspektiv,« fortæller Steve Mattin, design-direktør for Volvo Cars.

Frontens trapez-formede grill rummer naturligvis det store logo. To såkaldte DNA-lygter understreger frontens lodrette form og viderefører samtidig kølerhjelmens V-form. De vinklede forlygter giver sammen med det lavere luftindtag konceptbilen et meget ekspressivt ’ansigt’.

Fremtidens interiør-design

Når det gælder interiøret i S60 Concept, viser designdirektøren og hans team en række spektakulære løsninger, som måske finder vej til fremtidens biler.

Midt i den firesædede bil funkler kronjuvelen: en svævende midterkonsol af håndlavet krystalglas fra Orrefors. Den overlever med garanti ikke frem til den endelige bil, men det svævende tema går igen i konceptbilens slanke letvægtssæder, der er udformet i blødt, lyst læder med kontraststikninger. Sæderne er monteret på midterkonsollens nedeste del og det indvendige dørtrin og rører således slet ikke gulvet.

Fokus på fodgængersikkerhedS60 Concept viser også et spændende gennembrud på sikkerhedssiden: bilen kan registrere en fodgænger, der går ud foran bilen – og bilens fulde bremsekraft aktiveres, hvis føreren ikke selv reagerer på faren. Denne teknologi – Collision Warning with Full Auto Brake and Pedestrian Detection – vil blive introduceret i den nye Volvo S60 i 2010.

- Vores mål er, at denne nye teknologi skal hjælpe føreren. Ved hastigheder under 20 km/t når bilen at bremse op. Er hastigheden højere, er målet at reducere påkørselshastigheden mest muligt. I de fleste tilfælde kan vi reducere kollisionskraften med omkring 75 procent, siger Volvo Cars’ sikkerhedsekspert, Thomas Broberg.

I den nye S60 vil der også være en opgradering af den adaptive cruise control, således at den ved køkørsel holder den valgte afstand til den forankørende bil – også hvis den holder helt stille. Dermed bliver det meget mere komfortabelt at køre i køkørsel med gentagne start og stop.

CO2-udslip under 119 g/kmVolvo S60 Concept er udstyret med en firecylindret, 1,6 liters, 180 hk benzinmotor med GTDI-teknologi (Gasoline Turbocharged Direct Injection). I en konvensionel benzin-motor sprøjtes brændstoffet ind i en indsugningsmanifold, som så føder cylindrene. Med direkte indsprøjtning sprøjtes benzinen derimod direkte ind i forbrændingskammeret under højt tryk. Kombineret med en række andre tekniske forbedringer har gjort det muligt at skære CO2-udslippet ned til 119 g/km (20 km/ltr.)

Volvo S60 Concept får verdenspremiere på den store biludstilling i Detroit i begyndelsen af januar. Og i begyndelsen af marts får den Europa-premiere på den internationale biludstilling i Geneve.