En engel gik om bord

Turnaround. Det viste sig at være en fordel for Danelec Marine i Birkerød at få en business angel om bord. Han stillede de udfordrende spørgsmål og hjalp med at finde den rigtige niche inden for maritim elektronik.

- Danelec Marine ville sikkert været kommet i mål alligevel, men det var ikke gået nær så hurtigt uden vores business angels engagementet.

Sådan beskriver direktør Anders Rasmussen, Danelec Marine, effekten af den hjælp, som hans firma har fået fra sin partner, business angel Søren Hougaard.

Virksomheden, som Anders Rasmussen ejer sammen med fire andre, har de seneste syv år gennemgået en turbulent tid, hvor både strategi, finansiering, ledelse og ejerkreds har været endevendt.

Provokerende professorSøren Hougaard, der blandt andet er professor i iværksætteri, kom til firmaet i 1997.

- Han fungerede som en konstruktiv djævlens advokat. Da han kom til, var firmaet distributør af komponenter og pc-dele til industrien. Men fremtidsperspektiverne for vækst var begrænsede, fortæller Anders Rasmussen, der selv blev medejer i 2001.

Den gode professor provokerede firmaet og fungerede som katalysator for at ændre og fokusere forretningsstrategien. Som en del heraf fik firmaet to nye medejere og investorerne Dansk Erhvervsinvestering og Industriudvikling.

To store ordrer fra Det Danske Søværn og fra en japansk virksomhed inden for maritim elektronik, Furuno, dannede grundlag for en strategi.

Danelec Marine blev specialist og ekspert inden for sorte bokse til skibe, som kan hjælpe ved opklaring af skibsulykker. Men der har været finansielle udfordringer.

- Vi vidste, at satsningen og markante investeringer kom til at koste på bundlinjen i nogle år, og vi har kørt med underskud i nogle år, fortæller Anders Rasmussen.

Al udvikling, test og til dels certificering er håndteret i Danmark, mens produktionen primært foregår i Thailand.

- Det har været en fornøjelse, at vi også har kunnet trække på ekspertise hos blandt andet Delta (tidligere Elektronikcentralen, red.), Teknologisk Institut og Dansk Brandteknisk Institut, fortæller Anders Rasmussen.

Efter at der globalt er kommet et lovkrav om, at alle fragtskibe over 3.000 bruttoton skal have en sort boks monteret, er der for alvor kommet skub i efterspørgslen.

Der er i dag fyldt godt op i Danelec Marines ordrebøger, og Anders Rasmussen forventer, at firmaet vil komme til at omsætte dobbelt så meget som sidste regnskabsår. Et tocifret millionbeløb.

Det er nu firmaets ambition at gå efter 25-30 procent af verdensmarkedet for de sorte bokse. Succesen skyldes blandt andet business angel Søren Hougaards indsats, mener Anders Rasmussen.

- Det betød et kvantespring at have en investor inde, som involverede sig. Men det kræver også både tid og vilje at have og få nye investorer og dermed afgive noget suverænitet, pointerer siger Anders Rasmussen.