En 900 år gammel dansk industri dør ud

Med lukningen af Lindø-Værftet forsvinder en stolt tradition fra Danmark. Bygning af store skibe er nu fortid.

Læs mere
Fold sammen
Siden 1100-tallet har Danmark været en nation med stolte skibsbyggere, men det er nu slut. Lindø-Værftet lukker som det sidste værft i Danmark, der byggede større skibe.

"Det er dybt ulykkeligt, at vi er nået dertil," siger Thorkil H. Christensen, der er direktør i Danske Maritime, som er brancheorganisation for virksomheder i den maritime industri.

Lindø er ikke det sidste værft i Danmark, da der stadig er værfter, som bygger skibe, men det er meget mindre skibe end dem, der løb af stablen fra Lindø.

Skov af underleverandører
Tilbage i Danmark er stadig en skov af underleverendører til de store værfter ude i verden. Det er selskaber, der producerer skibsmaling, komponenter og udstyr til skibe, samt skibsmotorer og dele deraf, men de har det også svært:

"Det globale marked for nye skibe, er ikke det mest ophidsende at være på. Der er bygget for mange skibe, og markedet er presset", siger Thorkil H. Christensen.

Så sent som i sidste uge lukkede MAN Diesel sin fabrik i Frederikshavn, hvor der blev produceret skibsmotorer. Det sendte 550 mand ud i arbejdsløshed, og nu følger Lindø-Værftet så, hvilket betyder, at yderligere 175 mand må forlade industrien.

Østen tog over
Skibsværfterne blev etableret i de danske byer i takt med, at skibenes størrelse voksede. Frem til 1100 tallet kunne man stort set bygge et skib, hvor det skulle være, fordi det ikke krævede de store faciliteter, skriver Den Store Danske Encyklopædi.

Herefter blev skibene så store og tunge, at det var nødvendigt med et fast underlag, hvor der var fald mod vandet, så skibet kunne søsættes, og siden gik udviklingen sin gang, til det vi kender i dag. Flere hundrede ton tunge præfabrikerede sektioner, som hejses ned og samles i tørdokken til enorme skibe.

I de seneste årtier er konkurrencen kommet fra øst, hvor lande med lave lønninger, har taget ordre fra de danske værfter. Japan, Sydkorea, Kina og Taiwan sad således på næsten 90 procent af alle nybyggede skibe i 1999.

Herhjemme blev det Lindø, der holdt længst stand. Værftet overlevede mange års krise på sine avancerede teknik og ved effektiviseringer, men nu er det altså slut.