Emirates har hele verden som hjemmebane

Med en global tilgang til forretningen vokser Emirates sig større og større i en luftfartsindustri i total forandring. Berlingske Business har mødt det mellemøstlige selskabs topchef, Tim Clark, som mener, der er plads til alle, der vil forandre og forny sig.

Pressemøde på D’Angleterre med President hos Emirates, Sir Tim Cooke og CEO hos Københavns Lufthavn Thomas Woldbye. Emirates vil fra december 2015 flyve til København med en Airbus A380.
Læs mere
Fold sammen

Konkurrencen er benhård i flybranchen, og to af de mest offensive selskaber tøver ikke med at vælge utraditionelle løsninger i kampen om luftherredømmet. Hverken Norwegian eller Emirates er bundet af historiske netværksalliancer, men med deres globale tankegang flyver de fra konkurrenterne. Vi har mødt de to topchefer til en snak om rollen som udfordrer og fornyer i en turbulent branche.

Efterspørgslen er der, og de luftfartsselskaber, som kan finde ud af at tilpasse sig den globale virkelighed, vil have nok at lave. Sådan lyder det fra sir Tim Clark, administrerende direktør for statsejede Emirates med base i Dubai.

Emirates har været på vingerne i 30 år, og det mellemøstlige flyselskab er kendt for at gå offensivt til værks. I 2013 bestilte Emirates således 150 Boeing-fly til en værdi af 76 milliarder dollar, svarende til 420 milliarder kroner. Få måneder efter toppede selskabet den enorme ordre med en bestilling af 50 kæmpefly af typen A380 til en samlet pris på 23 milliarder dollar, svarende til 127 milliarder kroner.

Det er blandt andet tiltag som disse, der får konkurrenterne i resten af den globale luftfartsindustri til at frygte Emirates’ voldsomme ekspansion.

Men spørger man Tim Clark, er det et spørgsmål om at turde tage chancer og om at løbe en risiko.

»Vi (Emirates) gør ting, som er uhørte i luftfartshistorien. Hvis vores konkurrenter ikke vil tage de nødvendige beslutninger eller ikke anerkender potentialet, er det op til dem,« siger han.

Tim Clark har været administrerende direktør for Emirates siden 2003, og han ved godt, at Emirates har ry for at åbne ruter til alverdens destinationer for at skræmme konkurrenterne væk. Men selskabet har en ambition om at forbinde hele verden, lyder det fra Tim Clark, og med en geografisk lukrativ placering mener topchefen rent faktisk hele verden – fra Afrika til Asien.

»Vi åbner ruter baseret på efterspørgsel, ikke for at skræmme andre væk,« siger Tim Clark.

Bekymrer sig ikke om konkurrence

Netop den stigende efterspørgsel er en af Tim Clarks hovedpointer. Med en voksende middelklasse i blandt andet Kina og Afrika mener Emirates-direktøren, at der er nok mennesker i verden, der har og får brug for at rejse via luftvejen.

»Vi har brug for alle verdens fly for at være i stand til at imødekomme efterspørgslen. Vi bekymrer os ikke om konkurrence. Den største udfordring er at få lufthavne til at investere, så der er den nødvendige tilgængelighed og de rette faciliteter,« siger han.

Emirates har vist imponerende vækstrater, senest med en omsætningsvækst på 12 procent, og målet er at vokse med 17 procent hvert år, hvilket svarer til, at selskabet skal vokse i en størrelsesorden, der svarer til, hvad et mellemstort europæisk luftfartsselskab omsætter for.

Spørger man Tim Clark, hvad det kræver at være en del af en luftfartsindustri i forandring, er svaret først og fremmest handling.

»Vi kan ikke fortsætte med at være den industri, vi engang var. Det er ikke en mulighed at sidde med armene over kors og vente på, at tingene ændrer sig og tilpasser sig ens forretningsmodel,« siger Tim Clark.

Tim Clark fremhæver British Airways som et af de ældre flyselskaber, der har klaret sig godt igennem en omskiftelig tid, mens han mener, at andre ældre selskaber har, hvad han kalder »hæmmende styrker« internt. Det kan være strukturelt, ledelsesmæssigt eller helt grundlæggende ligge i selskabernes DNA.

Emirates har hidtil afvist at indgå i alliancer, blandt andet med den begrundelse at alliancer som for eksempel Star Alliance kan begrænse mulighederne for at handle hurtigt på verdensøkonomien. Når økonomien går ned i Europa og op i Sydamerika, skal man ifølge Tim Clark være klar til hurtigt at rykke ind med ruter dér, hvor det går godt.

»Man kan ikke bruge den samme forretningsmodel i dag, som man gjorde for 30 år siden. Man skal bevæge sig hurtigt, man skal være innovativ, man skal tilpasse sig, og man skal tage chancer og investere. Det er, hvad forretning handler om,« siger Tim Clark og pointerer:

»Hvis du nægter at gøre det, vil det ende katastrofalt.«