Emirates' flymad kan presse SAS-rute

Verdens bedste flymad er netop kåret med det mellemøstlige luftfartsselskab Emirates som vinder. Netop Emirates åbner snart en rute mellem København og Dubai - og her kan flymaden være afgørende i konkurrencen med SAS, mener ekspert. Se hele listen her.

Foto: NASSER YOUNES
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Til august åbner det store, mellemøstlige flyselskab Emirates en ny rute mellem København og Dubai, og det kan blive et hårdt slag for SAS, der allerede har fire ugentlige afgange til Dubai i vintersæsonen – ikke mindst på grund af, at Emirates på serviceområdet giver alle andre luftfartsselskaber baghjul.

Emirates' overlegne serviceniveau ses blandt andet i en ny undersøgelse fra Skyscanner, hvor luftfarsselskabet ligger nummer 1 på listen over verdens bedste flymad. Generelt fører de mellemøstlige og asiatiske flyselskaber an på listen godt efterfulgt af de europæiske selskaber.



Listen er opgjort på baggrund af ca. 1250 særdeles berejste mennesker fra hele verden og deres oplevelser med flymad - se faktaboksen. SAS er helt ude af listens top-10, hvilket kan presse SAS, når de direkte på den samme rute skal konkurrere med Emirates.

- SAS vil få kamp til stregen. Emirates sin femstjernede service og fantastiske catering. Og det er klart, at hvis man står og skal vælge en tur på business class mellem de to selskaber, kunne det sagtens være afgørende, at mange har hørt om Emirates' fantastiske flymad og service – og tænker det skal da prøves, siger luftfartsekspert Ole Kirchert Christensen fra Travelbroker.   

Flymad ikke afgørende

Europæiske og amerikanske flyselskaber er presset af hård konkurrence om prisen på de regionale ruter i Europa og USA.

- Forplejning spiller en marginal rolle i konkurrencen på især de europæiske ruter. På viviro.com kan vi se, at den eneste afgørende faktor, for hvilke flyselskaber folk vælger, er prisen. Ofte kan 50 kroners prisforskel være afgørende. Derfor vælger mange flyselskaber at fravælge flymad eller skærer kraftigt ned på det, siger Kenneth Karskov, blogger om luftfartsbranchen og medstifter af viviro.com, der sammenligner priser på flybilletter.



Både Kenneth Karskov og Ole Kirchert Christensen mener til gengæld, at service og catering kan spille ind på, hvilke luftfartsselskaber der bliver valgt på de interkontinentale ruter.

Og her har de asiatiske og mellemøstlige selskaber en konkurrencefordel, mener Kenneth Karskov.

- Jeg tror, der er to årsager til udviklingen. For det første har lavprisbølgen gjort, at maden er blevet nedprioriteret af både passagerer og flyselskaberne. For det andet er selskaberne fra Asien og Mellemøsten begunstiget af, at omkostningerne til at drive et service og indkøbe mad er noget laverer end for de europæiske og amerikanske flyselskaber. Derfor er der muligheder og råd til at forbedre servicen, siger han.

I den forbindelse mener Ole Kirchert Christensen, at der i den mellemøstlige og asiatiske kultur generelt også bliver lagt meget mere vægt på høj service og god catering.