Emballage med duft skal sælge varen

I fremtiden vil du kunne lugte dig frem til fødevarerne i supermarkedet. Emballagen bliver tilsat duftstoffer, der skal lokke kunderne frem til varen.

"Uuuuhhhm. Fremover vil en lang række produkter være pakket ind i emballage med duft. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lea Mailandt Mathiesen
Det skriver B.T. i dag.

"Til næste år ser du det et eller andet sted i Danmark," vurderer Frank Østervemb.

Han er innnovationschef hos Færch Plast og har de sidste to år arbejdet med at udvikle emballage til fødevarer, der er tilsat duftstoffer. Han ser det som en oplagt mulighed at bruge duft i for eksempel poserne med kaffe eller pifte pakken med kedelige brød op med en duft af friskbagt ciabatta. Han vil have, at emballagens duft skal forstærke oplevelsen af det mad, forbrugeren køber.

Metoden er allerede brugt i USA og Canada og ideen er, at kunderne i butikken ubevidst bliver påvirket af duften fra emballagen og dermed vælger et produkt indpakket i duftemballage fremfor et uden.

Og det ser ud til, at der er et marked for emballage tilsat duft. Jørgen Sølvkjær, der er marketingschef for Polar Is, hilser trenden velkommen.

"Det handler om at være med eller ikke at være med, så det vil vi bestemt ikke udelukke. Vi kommer nok til at bruge det på et tidspunkt," siger han.

Som reglerne er nu, er der intet til hindring for, at vores fødevarer i fremtiden bliver pakket ind i aromafyldt emballage.

"Der er ikke noget i vejen for at tilsætte duftaromaer, så længe man bruger de godkendte stoffer og mærker emballagen med det," forklarer farmaceut hos Fødevarestyrelsen, Bente Fabech.

Hun understreger, at fødevaren ikke må tage skade og komme til at lugte eller smage af aromastofferne i emballagen.