Elvarebil fra Nissan imponerer

Nissan er den vigtigste spiller på markedet for elbiler i Verden. Med den nye varebil eNV200 med teknik fra Leaf får man en bil, der er perfekt til bydistribution.

Den nye elektriske Nissan eNV200 har selv med fast last en utrolig god trækkraft. Teknikken er hentet i den elektriske personbil Nissan Leaf. Foto: Carsten Teiner Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

BARCELONA: Vi har som det første danske medie prøvekørt den nye, elektriske eNV200. Det skete forleden under et særarrangement for Van of the Year-juryen i Europa i forbindelse med lancering af den første produktionsmodel.

Vi kørte bilen på prøvebanen på Nissans fabrik i Barcelona, som skal bygge eNV200-bilerne til hele verden.

eNV200 kører virkelig godt – og det er imponerende, hvilken komfort man har – bl.a. i forhold til dieseludgaven. Fjedrene er ændret til at klare vægten fra batterierne – men det har samtidig betydet bedre køreegenskaber.

Den lidt sparsomme instrumentering i dieseludgaven er helt ændret med montering af den touch-screen, man kender fra Leaf-udgaven. Også instrumenthuset er gjort større på grund af de flere instrumenter og informationskilder.

Trækkraften er fornem, og det er overraskende, at der selv med fuld nyttelast på 770 kg er rigeligt med overskudskraft til at sætte i gang på en bakke med 24 pct. stigning. Bilens Hill-Start Assist gjorde øvelsen mulig. Her holdes bilen i to sekunder, når bremsepedalen slippes.

Vil revolutionere markedet

Det er helt klart, at bilen vil revolutionere elbilsmarkedet. Foruden som varebil tilbyder Nissan også bilen som taxa – og der indledes inden længe test i Barcelona og fra næste år i London og senere USA.

Bilen har været været i field-test hos bl.a. det japanske postvæsen, FedEx, Coca-Cola i USA og i to britiske byer – bl.a. hos kurerselslabet DHL og hos den britiske energikoncern British Gas. Det har resulteret i, at selskabet efterfølgende har købt 100 eNV200. Også IKEA har testet den nye eNV200.

»Taxi-markedet er væsentligt – det giver bedre miljø i byerne, og taxier vil få kunderne i bilerne til at forstå, at elbilen er fantas­tisk. Det vil igen betyde flere elbilkunder,« sagde Andy Palmer, vicepresident og udviklingschef hos Nissan med base i Japan, ved præsentationen af bilen.

Alle sejl var da også sat til, da Nissan præsenterede den første serieproducerede eNV200. Spaniens industriminister, José Manuel Soria, og Cataloniens præsident, Artur Mas, var blandt andet til stede – samt englænderen Andy Palmer, der var chef for Nissans varebiler, da projektet blev sat i søen for et par år siden.

»Det har hele tiden været vores målsætning først at bygge en personbil – nemlig Leaf – og derefter en varebil, eNV200, som teknisk er meget lig Leaf – med andre ord med gennemprøvede komponenter. Derefter kommer turen til en lille bybil og siden en elektrisk Infinity-luksusbil,« fortalte Andy Palmer ved præsentationen.

Hurtig opladning

Det geniale ved teknologien er, at batterierne kan hurtiglades, så batteriet er 80 pct. opladet efter en halv time. Det svarer til en frokostpause. Til bydistribution, som er bilens primære virkeområde, vil man derfor ikke få problemer med rækkevidden.

Bruges en lader i firmaet (wall-box), tager opladningen med 16A-udgang ca. otte timer – fire timer med 32 A-udgang.

»I en elektrisk varebil kan man langt nemmere planlægge kørslen end i en elektrisk personbil,« sagde Andy Palmer.

Han understregede vigtigheden af, at en elvarebil skal kunne stå distancen præcis som en dieselvarebil. eNV200 er testet i klimakammer, så den kan klare temperaturer fra plus 50 til minus 40 grader samt ved 95 procent luftfugtighed.

Vi så flere eNV200 sat på testbænke for at klare dårlige veje og kunne klare, at døre åbnes tusindvis af gange uden at gå i stykker. Resultater af test i laboratorier i en måned skal man normalt bruge op mod fire måneder på landeveje for at opnå.

eNV 200 har den forseglede batteripakke (48 gange fire celler) gemt under gulvet, så man fortsat har samme 4,3 kubikmeter varerum som i den normale diesel-NV 200-varebil.

eNV200 er 40 pct. billigere at køre i end en normal NV200 – cirka 15-18 kroner for at køre 100 km, oplyser Nissan.

Da energien tillige regenereres, når speederen slippes, henter man også power den vej – og sparer samtidig på bremserne.

Rækkevidden er imponerende 170 kilometer, som er rigeligt for de fleste. Dertil kommer hurtigladningen. 70 pct. af erhvervskunder i denne type varebil kører under 100 km om dagen og 35 pct. aldrig over 120 km. Bilens topfart er 120 km/t. Her vil forbruget være på sit højeste. Accelerationen til 100 km/t er hurtigere end dieseludgaven NV 200.