Elselskaber taber milliarder på fiber

Der laves tosporede veje til alle bondegårde, siger teleekspert om dyr satsning på at give teleselskaberne konkurrence.

Der er smukt i Norge, men det gør det ikke lettere at sælge fiberforbindelser. Også her kører elselskaberne med små kundetal og store investeringer. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Norske elselskaber har indtil nu tabt to milliarder kroner på at rulle fibernet ud for at konkurrere med teleselskaberne om at levere Internet, TV og telefoni til husstandene.

»Det er, som om vi er ved at asfalterede tosporede veje op til alle boliger og gårde i distrikterne,« siger teleekspert Tore Aarønæs fra Norsk Telecom, som har analyseret regnskaber og rapporter fra den norske fiberbranches omkring 70 spillere.

27.000 kroner pr. kunde

Til dato er der ifølge Dagensit.no investeret omkring 7,5 milliarder norske kroner (6,8 milliarder danske kroner) og har fået små 200.000 kunder. Det har altså kostet elselskaberne 30.000 norske kroner (lige over 27.000 danske) pr. kunde.

Tore Aarønæs tror ikke på lønsomheden, heller ikke på lang sigt.

»Driftsoverskuddet er alt for magert til at kunne betale dette tilbage,« siger han til netstedet.

Internet trækker

Siden 2004 har de norske elselskaber satset på at levere Internet-forbindelser i topfart gennem lysoptiske fiberkabler.

Det er Internet-forbindelserne, der trækker. TV og telefoni er noget, der bare skal være med i pakken, bekræfter elselskaberne selv, som dog ikke mener, at det ser så udsigtsløst ud, som teleeksperten gør det til.

15 milliarder investeres i Danmark
De danske elselskaber har samlet som mål at nå omkring to millioner af de 2,5 millioner danske husstande. Anslået skal der investeres 15 milliarder kroner i at grave lysoptiske fiberkabler i jorden. Det sker hyppigst, samtidig med at elselskaberne omlægger fra luftledninger til jordledninger i strømforsyningen.

Forretningsmodellen er forskellig fra område til område. Nogle elselskaber vil dække samtlige husstande, andre - som DONG - går specifikt efter udvalgte områder, hvor 25-30 procent af husstandene melder sig til, før der graves.

Et selskab konkurs

I august havde 150.000 danske hjem aftaler med elselskaberne om at få Internet, TV og/eller telefoni leveret herfra. Yderligere 30.000 har skrevet under og venter på at blive koblet på. Der ligger fiberkabler klar til tilslutning ud for 640.000 husstande. Til sammenligning har TDC omkring 1,5 millioner TV-kunder og har fiberforbindelser liggende ud for 200.000 husstande, dog fortrinsvis rettet mod virksomheder.

I alt 14 danske elselskaber er i gang med at etablere fibernet. En række elselskaber drøfter at slå sig sammen for dermed at stå stærkere i konkurrencen med TDC. TDC købte imidlertid i november 2009 den største spiller, DONG Energys fibernet i Nord- og Østsjælland.

MidtVest Bredbånd med hovedsæde i Holstebro er blevet splittet ad og solgt fra efter at have været på randen af en konkurs. Norske Altibox har overtaget alle privatkunderne, danske Nianet - som også ejes af flere elselskaber - har købt erhvervskunderne.