Elselskaber kræver EU-indgreb mod TDCs TV-dominans

Pakkesalg af internetforbindelser og TV-kanaler er tæt på at sikre TDC europamesterskabet i markedsdominans, lyder kritikken fra Dansk Energi, der i dag vil rejse spørgsmålet i Bruxelles over for EU-Kommissionen.

TDC dominerer på TV-markedet i Danmark, og det bør ændres, mener Dansk Energi. Arkivfoto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

EU bør gribe ind, så store TV-leverandører som TDC ikke kan smugle kanalerne med ind i sine internetpakker og dermed få så mange kunder, at det er umuligt for konkurrenterne at forhandle lige så gode TV-aftaler på plads med TV-leverandørerne. »Det er helt klart noget, som EU bør kikke på,« lyder det budskab, som elselskabernes fælles organisation, Dansk Energi, vil bringe op, når EU-Kommissionen torsdag og fredag i Bruxelles holder evaluering af den store 2020-plan, som blev vedtaget sidste år.

Ulig konkurrence: TDC har ti gange så mange kunder

»Konkurrencen rutscher ned, især på TV-området. Her sælger man nemlig TV sammen med bredbåndsforbindelsen, men hvor bredbånd er hårdt reguleret, er TV ureguleret. Og TV handler om, hvor mange kunder man har. Hvis elselskabernes fælles salgsselskab, Waoo, har f.eks. 100.000 TV-kunder, har TDC ti gange så mange, og det gør en kæmpe forskel i velviljen, når man skal forhandle med TV-leverandører som Viasat m.fl. Det giver en ulig konkurrence, og derfor er man nødt til at se på det indhold, som er på vej ind på bredbånd,« siger chefkonsulent Christian Berg fra Dansk Energi, som vil fremlægge synspunkterne i Bruxelles. Elselskaberne har gennem flere år bygget fibernet, hvor lysoptiske fiberkabler skal kunne levere Internet, TV og telefoni i direkte konkurrence med især TDC. Fiber kan overføre data langt hurtigere, end det er muligt på det klassiske fastnet, som i dag leverer flertallet af de danske ADSL-internetforbindelser. »Vi vurderer naturligvis, at fiber for alvor vil øge konkurrencen og give kunderne flere valgmuligheder. I dag kan mange godt nok vælge mellem at få internetforbindelsen via ADSL eller kabel-TV-nettet, men mange steder er der samme ejer bag det hele, nemlig TDC. Men fiber sælger ikke sig selv, og derfor er TV vigtigt. Der er en koncentration på TV-markedet i Danmark, hvor TDC dominerer på både bredbånd og TV, og det kalder på en form for politisk bevågenhed,« siger Christian Berg til Business.dk.

Flere kunder giver bedre TV-aftaler

Jo flere kunder man har, jo billigere kan TV-rettighederne erhverves, fordi TV-kanalerne er interesseret i at nå så bredt ud som muligt af hensyn til især annoncesalget. »Et af formålene med Waoo har netop været at samle de relativt få kunder, som er på de regionale net (ejet af elselskaberne, red.), men alligevel er der stadig en faktor 10 eller mere op til TDCs kundetal. Når kun én spiller har stor kundevolumen, svækker det andre spilleres muligheder og dermed konkurrencen og i sidste ende forbrugernes muligheder for valgfrihed og gode tilbud på markedet,« siger Christian Berg. Han mener, at den manglende konkurrence afspejles i, at Danmark ikke er rykket fremad på konkurrencestigen. TDC sidder på over 60 procent af alle faste bredbåndslinier og på 55 procent af al betalings-TV i Danmark. »Det er tæt på europamesterskabet i markedsdominans,« siger Christian Berg.

INFOshop: Små teleselskaber i fremgang