Elon Musks Twitter-krig er som at trykke pedalen i bund i en McLaren uden sikkerhedssele og forsikring. Slipper han helskindet fra det?

Fænomenet Elon Musk synes for længst at have ophævet alle skrevne og uskrevne regler, normer og naturlove. Til oktober skal en domstol i Delaware afgøre, om klodens rigeste mand også må løbe fra en indgået aftale om at købe det sociale medie Twitter for 44 milliarder dollar. Er han omsider ved at køre af sporet, eller ender han igen med at sprænge alle rammer for, hvad der er muligt?

Hvor går grænsen for den tilsyneladende grænseløse Elon Musk? Andrew Kelly / Reuters / Ritzau Scanpix

Historien er fortalt før – også af Elon Musk selv. Da han i 1999 havde solgt sin første virksomhed, Zip 2, og fået 22 millioner dollar stukket i hånden, smed han en rund million på at købe verdens dengang hurtigste bil, en McLaren F1. Over 380 kilometer i timen kan den trække.

En dag havde han makkeren Peter Thiel med som passager. De var med til at starte det, der senere blev til Paypal. Og Thiel kunne ikke dy sig: Hvad kan den her bil egentlig?