Eli Lillys insulinsalg slår analytikerforventningerne

Amerikanske Eli Lilly, der er en stor konkurrent til Novo Nordisk på markedet for diabetespræparater, leverede en positiv overraskelse, når det kom til insulinsalget i fjerde kvartal.

Amerikanske Eli Lilly, der er en stor konkurrent til Novo Nordisk på markedet for diabetespræparater, leverede en positiv overraskelse, når det kom til insulinsalget i fjerde kvartal. Fold sammen
Læs mere
Foto: FREDERICK FLORIN

Salget af det hurtigtvirkende insulin Humalog steg med 10 pct. rapporteret til 798,7 mio. dollar på verdensplan og overgik dermed analytikerforventningerne, som lød på 732,7 mio. dollar ifølge Bloomberg News.

I USA er salget af insulinet, der konkurrerer med Novos Novolog, steget med 20 pct. til 511 mio. dollar, hvilket hovedsageligt skyldes højere priser og i mindre grad større volumener, oplyser Eli Lilly.

Salgstallene lover godt for Novos regnskab onsdag i næste uge, vurderer analytiker i Alm. Brand Markets Michael Friis Jørgensen.

- Det er noget af det samme, vi regner med at se fra Novo Nordisk. De har også gennemført nogle prisstigninger igennem fjerde kvartal, men også i august, og receptdata har set pæne ud. Så det her bør styrke tiltroen til, at fjerde kvartal også vil blive et ganske glimrende kvartal for deres diabetesforretning, siger Michael Friis Jørgensen til Ritzau Finans.

Uden for USA faldt Eli Lillys salg af Humalog med 6 pct. opgjort i dollar. Årsagen var valutamodvind, der kun delvist blev opvejet af stigende volumener.

Salget af Eli Lillys humane insulin, Humulin, faldt med 9 pct. i kvartalet til 358,6 mio. dollar. Det var marginalt over analytikerforventningen om et salg på 355 mio. dollar ifølge Bloomberg.

For diabetesmidlet Trulicity, der konkurrerer med Novos Victoza, opgøres salget til 112,5 mio. dollar i kvartalet.

Salget af diabetespillen Jardiance, der sidste år viste sig at reducere hjerte-kar-risici, er endnu ikke stort nok til, at det rapporteres selvstændigt.