Eli Lilly: Diabetes salg i USA går godt

Novo Nordisks største konkurrent på hurtigt virkende insulin, amerikanske Eli Lilly, oplevede pæn salgsfremgang i USA, mens omsætningen faldt på de øvrige marked faldt.

Administrerende direktør for Lilly Scandinavia, Neil Archer Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Første kvartalsregnskabet fra amerikanske Eli Lilly, der er Novo Nordisks største konkurrent, når det gælder salg af hurtigt virkende insuliner, cementerer, at USA er det vigtigste marked for salg af diabetesprodukter i øjeblikket.

Ifølge regnskabet, som netop er offentliggjort, kunne Eli Lilly notere en samlet salgsfremgang på den hurtigt virkende insulin Humalog på 11 pct. til 451 millioner dollars i årets første kvartal sammenlignet med samme periode 2008.

Vækst i USA
Væksten blev hentet hjem i USA, hvor salget af Humalog, der konkurrerer med Novo Nordisks Novorapid, voksede med 20pct. til 286 milliarder kr. Væksten skyldes ifølge selskabet dels stigende priser i USA, dels øget efterspørgsel.

Til gengæld faldt salget af Humalog uden for USA med tre pct. til 164 millioner dollar, først og fremmest drevet at en negativ indflydelse fra kursen på dollar. Faldende efterspørgsel spillede dog også en rolle.

Eli Lillys andet hurtigt virkende insulinpræparat, Humalin, der er en konkurrent til Novomix, klarede sig dårligere. Det samlede salg af Humalin, faldt med syv procent. Igen får markederne uden for USA skylden. Salget i USA steg således med seks procent til 99 millioner dollar, mens salget uden for USA faldt med 14 pct. til 141,5 millioner dollar. Igen for den svage dollar den største del af skylden, men også faldende priser spiller en vis rolle.

Diabetesmedicin af mindre betydning
Når det gælder diabetes 2-lægemidlet, GLP-1 produktet Byetta, der er en direkte konkurrent til Victoza, som Novo Nordisk i øjeblikket forsøger at få godkendt i USA, forholder salgstallene sig lige modsat.

Her stagnerede salget på det amerikanske marked på knap 158 millioner dollar, mens salget uden for USA voksede så kraftigt, at det samlede salg op med syv pct. til 181 millioner kr. Byetta er udviklet af biotekselskabet Amylin, som Eli Lilly har en samarbejdsaftale med.

Diabetesprodukter har dog fortsat en mindre betydning for Eli Lilly, der i årets første kvartal rundede en samlet omsætning på fem milliarder dollar, hvilket svarer til en vækst på fire procent. Indtjeningen per aktie voksede også pænt.