Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Sidste år trak Elgigantens britiske ejere 100 mio. kroner hjem til England, men i år skal pengene bruges til at opruste Elgiganten til krig mod den nye konkurrent Power, skriver Børsen
Elgiganten kan i år stikke flere penge i lommen. Ifølge regnskabet, der dækker perioden frem til april, øgede elgiganten salget med fem pct. til en omsætning på 5,3 mia. kroner. Virksomhedens overskud på 149 mio. kroner før skat, får Elgiganten lov til selv at beholde, skriver Børsen.
Pengene skal bruges til at opgradere kædens eksisterende 29 varehuse, men der skal også bygges nye butikker. I første omgang åbner Elgiganten et varehus i Svendborg og i Herlevs nye butikscenter, Big.
Elgiganten hører under den norske koncern Elkjøp, som er ejet af den britiske detailkæmpe Dixons Carphone. Det giver Elgiganten muskler til storindkøb af elektronik, og derfor har virksomheden råd til, at priserne presses.
»Det er en volumenbusiness, og de marginer, vi arbejder med, kræver, at man er drøneffektiv. Vi bruger Elkjøps centrallager i Jönköping, som er hjertet i det hele, og det er med til at holde omkostningerne nede,« siger adm. direktør i Elgiganten, Peder Stedal.
Det er forståeligt, at Elgiganten spiller med musklerne. Power hører under den norske kæde Expert, og virksomheden har på samme måde samlet sine indkøb på nordisk plan. Det første Power-varehus åbnede i Glostrup i august, og planen er, at åbne 25 varehuse i de samme byer, hvor Elgiganten allerede ligger.