Elgiganten opruster til krig mod ny kraftfuld konkurrent

I stedet for at aflevere overskuddet til de britiske ejere, får Elgiganten i år lov til at beholde pengene. Der skal nemlig investeres, hvis krigen mod Power skal falde ud til Elgigantens fordel.

Elektronikmarkedet er utrolig gennemsigtigt. Der er konstant priskrig, og priserne går op og ned ifølge adm. direktør i Elgiganten, Peder Stedal. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

Sidste år trak Elgigantens britiske ejere 100 mio. kroner hjem til England, men i år skal pengene bruges til at opruste Elgiganten til krig mod den nye konkurrent Power, skriver Børsen

Elgiganten kan i år stikke flere penge i lommen. Ifølge regnskabet, der dækker perioden frem til april, øgede elgiganten salget med fem pct. til en omsætning på 5,3 mia. kroner. Virksomhedens overskud på 149 mio. kroner før skat, får Elgiganten lov til selv at beholde, skriver Børsen.

Pengene skal bruges til at opgradere kædens eksisterende 29 varehuse, men der skal også bygges nye butikker. I første omgang åbner Elgiganten et varehus i Svendborg og i Herlevs nye butikscenter, Big.

Elgiganten hører under den norske koncern Elkjøp, som er ejet af den britiske detailkæmpe Dixons Carphone. Det giver Elgiganten muskler til storindkøb af elektronik, og derfor har virksomheden råd til, at priserne presses.

»Det er en volumenbusiness, og de marginer, vi arbejder med, kræver, at man er drøneffektiv. Vi bruger Elkjøps centrallager i Jönköping, som er hjertet i det hele, og det er med til at holde omkostningerne nede,« siger adm. direktør i Elgiganten, Peder Stedal.

Det er forståeligt, at Elgiganten spiller med musklerne. Power hører under den norske kæde Expert, og virksomheden har på samme måde samlet sine indkøb på nordisk plan. Det første Power-varehus åbnede i Glostrup i august, og planen er, at åbne 25 varehuse i de samme byer, hvor Elgiganten allerede ligger.