Elgiganten løber fra forkølede konkurrenter

Markedet for elektronikkæder har én spiller, der har lagt sig et godt stykke foran konkurrenterne. Elgiganten klarer sig langt bedre end Fona og Expert, og forklaringen skal findes online.

Foto: Kim Haugaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Elgigantens største butik er deres online-forretning, og det kan være en af grundene til, at butikskæden med de billige elektronikvarer har lagt sig lunt i svinget i forhold til deres konkurrenter. Mens Elgiganten i 2012 havde en omsætning på 5,1 milliarder kroner, en udvikling fra 2010 på 49,4 procent, ligger både Expert og Fona et godt stykke efter med omsætninger på henholdsvis 2,4 milliarder kroner og godt to milliarder kroner. Tallene betyder, at Expert er blevet ti procent mindre målt på omsætningen, mens Fona er vokset med 8,1 procent. Det fremgår af en brancheanalyse på kædebutikker, som Berlingske Research har foretaget.

Succesen skal ifølge ekspert i detailhandel og administrerende direktør i Retail Institute Scandinavia, Henning Bahr, findes i Elgigantens tilstedeværelse på internettet, og det er også det, Elgigantens administrerende direktør, Peder Stedal, peger på, når man spørger ham, hvordan de løber fra konkurrenterne.

»Vi har holdt meget fast i vores koncept og har samtidig fra begyndelsen også ville være til stede online,« siger han fra en telefonforbindelse fra Mauritius. Direktøren fremhæver netop balancen mellem de fysiske butikker og nethandel som et afgørende parameter for de seneste års succes.

»Samspillet mellem net og butikker er ekstremt vigtig. Vi er i fuld gang med at gøre varehusene mere interessante og attraktive, så kunderne kan komme ind i varehuset og se, føle, lytte på produkterne, så det bliver en større oplevelse at handle i fysiske butikker,« siger Peder Stedal, der understreger, at Elgiganten har brugt »rigtig meget krudt« på at opbygge en tilstedeværelse på internettet.

»Vi føler, vi er kommet godt fra start, men vi har stadig mange ting, vi gerne vil gøre endnu bedre. Men vi vil gerne møde vores kunder dér, hvor de er, og man må sige, at familien Danmark er på nettet,« siger direktøren.

Lille fortjeneste på tablets og smartphones

Går man fra top- til bundlinje, er det ligeledes Elgiganten, der leverer de pæneste resultater. Årets resultat landede for Elgigantens vedkommnede på 131 millioner kroner i 2012, mens Expert kom ud af 2012 med en million kroner på bundlinjen. Helt galt gik det for Fona, der på trods af stigningen i omsætningen på otte procent landede et resultat på minus 32 millioner kroner.



Også Humac har haft vækst på omsætningen, men kom ud med et resultat på minus tre millioner kroner.

Generelt har elektronikmarkedet været hårdt ramt af krisen og forbrugernes manglende ivrighed for at bruge penge på hvidevarer, bærbare PCere og fladskærme. 

Peder Stedal betragter det danske marked for elektronik for ganske hård. Særligt i dag, hvor væksten ligger på smartphones og tablets, hvor indtjeningen ikke er så høj.

»Det gør det sværere at tjene penge,« siger han.

Men han mener samtidig, at de nye produkter på markedet skaber nye muligheder for at udvide varesortimentet. Senest har Elgiganten valgt at sælge e-bøger i forbindelse med salg af tablets.

»E-bøger er én ting, men et af vores fundamenter er, at vi har mange ben at stå på,« siger Peder Stedal.