Elgiganten æder markedsandele

Hos Elgiganten­ vokser omsætningen med rekordhast, og kæden vil æde endnu flere markedsandele.

Foto: Kim Haugaard. Arkiv.
Læs mere
Fold sammen

Danskerne køber stadig elektronik i stort omfang, og det formår Elgiganten at udnytte. Omsætningen i Danmark er fordoblet fra 2,1 mia. kroner til 4,2 mia., på bare fem år, viser selskabets regnskaber.

»Vores fordele er, at vi har store varehuse med et kæmpe udvalg og et personale, der kan rådgive kunderne,« siger Simon Frølich, salgschef i Elgiganten, der har 29 varehuse i Danmark.Det danske marked for forbrugerelektronik kommer hverken til at vokse eller skrumpe i 2013, lyder hans vurdering.»Men vi forventer, at omsætningen hos os vokser. Vi skulle gerne æde endnu flere markedsandele, end vi allerede har gjort,« siger Simon Frølich.Elgiganten kan holde priserne nede, fordi kæden har store indkøbsmuskler. Kæden er en del af den norske Elkjøp-koncernen, og der købes ind til kædens mange skandinaviske varehuse i samlede ordrer. Tilmed har Elgiganten et enkelt centraltlager i Sverige, som også betjener Danmark, og det giver mulighed for at holde lageromkostninger nede.En af Elgigantens øvrige trumfer er, at det er lykkedes at etablere en e-butik, som bidrager godt til den voksende omsætning.»Omsætningen vokser eksplosivt på nettet, og det forventer vi også fremadrettet. Men vi ser faktisk også, at omsætningen stiger i vores varehuse,« siger Simon Frølich.Også resultatet før skat er vokset hos Elgiganten i Danmark. I seneste regnskabsår landede der 148 mio. kroner på bundlinjen.